Trwa budowa tunelu pod Świną

Na wyspie Uznam ogromna maszyna wiertnicza „Wyspiarka” (ma 13,5 metra średnicy) przebiła się przez ścianę czołową w szybie startowym i układa kolejne pierścienie tunelu. Wierci z prędkością maksymalnie 6 cm na minutę, co po uwzględnieniu całego procesu technologicznego daje około 10 metrów na dobę. Do 11 kwietnia zamontowano 99 docelowych, czyli gotowych jest 148,5 metrów tunelu. Za około 320 metrów „Wyspiarka” wejdzie pod cieśninę Świna.
 
Zgodnie z harmonogramem za około pół roku maszyna powinna przebić się pod dnem Świny i dotrzeć na wyspę Wolin, gdzie przygotowywana jest komora do jej odbioru. Obudowa tunelu będzie składała się z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów. Jeden pierścień w zależności od wielkości będzie ważył od 75 do 100 ton.
 
Wiercenie to nie jedyna część realizowanej obecnie inwestycji. Po drugiej stronie przyszłego tunelu, na wyspie Wolin, prowadzone są prace przy komorze odbiorczej maszyny wiercącej tunel. Po obu stronach budowanej przeprawy trwają prace ziemne i budowlane, a także instalacyjne przy sieciach deszczowych, sanitarnych, gazowych, energetycznych. Kontynuowane są również roboty drogowe wokół wlotu i wylotu realizowanego tunelu.
 
Budowa tunelu ma być zakończona bardzo szybko, bo już 17 września 2022 roku. Wartość inwestycji to 913 mln zł z czego dofinansowanie wynosi 776 mln zł. Mieszkańcy Świnoujścia oceniają znaczenie budowy jako otwarcie nowego etapu w historii miasta.
—–
Źródło i materiały: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.