Bałtyk

Tak będzie wyglądał m/s „Koszalin”


Mamy już potwierdzenie informacji o planach nadania imienia „Koszalin” jednemu z nowych statków szczecińskiego armatora – Polskiej Żeglugi Morskiej. Wiemy nawet, jak będzie wyglądał. Wszystko dzięki szybkiej odpowiedzi, jaką otrzymaliśmy z PŻM. Podając pierwszą informację za portalem „Morza i Oceany”, postawiliśmy w tytule znak zapytania, obawiając się, czy nie pochodzi jeszcze z primaaprilisowych remanentów. Okazało się, że informacja jest prawdziwa.

– Oczywiście nie jest to żart – rozwiewa nasze wątpliwości Krzysztof Gogol, doradca dyrektora naczelnego PŻM. – Planujemy nadać nazwę „Koszalin” jednemu z czterech statków, które będą odbierane z chińskiej stoczni Xingang w przyszłym roku. „Koszalin” będzie nowoczesnym masowcem udźwigowionym do przewozu takich ładunków jak węgiel czy zboże. Będzie miał nośność 38. tys. ton. We flocie PŻM pływa już 14 innych bliźniaczych statków z tej serii. Są one bardzo dobrze odbierane przez naszych klientów. Pasują idealnie do głównego rynku PŻM, a więc przewozów pomiędzy obiema Amerykami a Europą. Przypomnę też, że w naszej flocie pod koniec lat 60. pływał już jeden „Koszalin”, w 1970 roku, po reorganizacji polskiej floty, przekazany do Polskich Linii Oceanicznych.

Foto 1. m/v „Mazowsze”, masowiec klasy handysize, bliźniaczo podobny do nowego „Koszalina” (Foto: PŻM)
Foto 2. m/s Koszalin przy nabrzeżu, od strony dziobu z dobrze widocznym herbem Koszalina (Foto: PŻM)

Foto 2
Foto 2

Otrzymaliśmy również dwa znakomite zdjęcia. Pierwsze przedstawia „Mazowsze”, które jest bliźniaczą jednostką „Koszalina”. W zasadzie, poza nazwą na burcie, statki nie będą się między sobą różniły. Drugie zdjęcie, to rarytas – ukazuje stary „Koszalin” (pływał w latach 1961-1983) zacumowany w porcie na nabrzeżu rozładunkowym, sfotografowany od strony dziobu, z dobrze widocznym herbem miasta.

Nowy „Koszalin” zbuduje chińska stocznia Xingang w Tjanjin (3,5 mln miasto na wschodnim wybrzeżu Chin w pobliżu ujścia rzeki Hai He do Morza Żółtego, wielki ośrodek przemysłowy). Będzie zaliczał się do masowców klasy „handysize”, z angielskiego „poręczna wielkość”, co podkreśla ich uniwersalność i elastyczność przewozową. Wikipedia definiuje tę klasę masowców następująco:

Statki te charakteryzują się bardzo dobrymi właściwościami manewrowymi i dzielnością morską, przysparzają też najmniej kłopotów eksploatacyjnych. Zawijają do większości dużych portów świata, mogą być remontowane w większości dużych stoczni. Nie ma też problemu z zapewnieniem dla nich całostatkowych ładunków. Wszystkie te zalety powodują, że są najbardziej rozpowszechnionym na świecie typem masowców.

Długość statku – 190 m (długość dwóch piłkarskich boisk!), szerokość – 28,5 m, zanurzenie – 10,4 m, prędkość – 14 węzłów. Charakterystyczną cechą nowych masowców jest ich „udźwigowienie”, tzn. posiadanie własnych dźwigów, co oznacza, że mogą załadować i wyładować ładunki w portach pozbawionych tych urządzeń. Statek posiada 4 dźwigi pokładowe o zasięgu od 4 m do 28 m i udźwigu 30 ton. Posiada 5 ładowni, w których może przewozić ponad 37 tys. ton ładunków masowych. Nośność statku (deadweight) – 38056 t. Przypomnijmy, że pierwszy „Koszalin” miał nośność 1595 ton, a „Ziemia Koszalińska” (1968-1986) – 26500 ton. Oznacza to, że nowy „Koszalin” ma 24 razy większą pojemność od swego poprzednika. Napęd: silnik diesel dwusuwowy typu Sulzer. Załoga liczy 21 marynarzy. (ah)

3 komentarze do “Tak będzie wyglądał m/s „Koszalin”

  • Robi wrażenie, cudeńko techniki. Płynie chyba pod balastem lub ładunkiem, bo zanurzony jest maksymalnie. Ta seria statków nazywana jest Chińczykami, więc coś tam wspólnego z Koszalinem ma. 😉

    Odpowiedz
  • W Wikipedii jest zdjęcie statku bez ładunku, wygląda inaczej, wysoko wystaje z wody, z przodu ma charakterystyczną gruszę. Ten na zdjęciu ciężko orze jakieś morze jak może. 🙂

    Odpowiedz
  • Na forum typujemy Panie, Koszalinianki, kandydatki na Matkę chrzestną statku.

    [url=http://koszalin7.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=522][b]Statek o nazwie Koszalin – KONKURS[/b][/url]

    Są już bardzo ciekawe propozycje: Marlena Zimna, Maria Hudymowa, Agata Szymczewska, Anna Jedlińska, Joanna Majdan-Gajewska.

    Zachęcamy do udziału w dyskusji.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.