Próby reaktywacji portów lotniczych w Polsce Północnej

LotniskoPublikujemy kolejny artykuł Adama Fularza, niezależnego eksperta i analityka specjalizującego się w ekonomice miejskiej i regionalnej. Tym razem artykuł dotyczy możliwości reaktywacji lotnisk w Polsce północnej (Pomorze Zachodnie, Pomorze Środkowe, region gdański, Mazury), przy czym – jak stwierdza autor – “na serio”” myślą o tym m.in. w Koszalinie. Te najbardziej zaawansowane w planach ośrodki mają też największe szanse na reaktywacje lotnisk. Co ciekawe, autor – deklarujący się jako liberał gospodarczy – dokonuje rozróżnienia między rentownością finansową, a rentownością ekonomiczną, która obejmuje również długofalowe korzyści – rozwój regionu, tworzenie nowych miejsc pracy, zahamowanie dewastacji infrastruktury i in. Projekty takie jak Zegrze Pomorskie, zasługują zdaniem autora na dotacje, nawet jeśli nie osiągną rentowności finansowej. “Samorządy winny tworzyć spółki zarządzające w przyszłości takimi portami, nawet jeśli będą one przynosiły straty finansowe” – pisze wprost autor.

PRÓBY REAKTYWACJI PORTÓW LOTNICZYCH W POLSCE PÓŁNOCNEJ – cały artykuł

CZYTAJ:

•  W Polsce działa tylko 12 portów lotniczych.
•  Potencjalne nowe regionalne porty lotnicze w Polsce (język angielski).
•  Temat “Lotnisko w Zegrzu” na forum dyskusyjnym.
•  Informacje lotnicze z Koszalina.

Adam FULARZ, edukację odbył w RFN (European University Viadrina) i we Francji (Université de Metz). Studiował International Business Administration (Internationale Betriebswirtschaftslehre) oraz Sciences de Gestion. Praktykę zawodową odbył w Międzynarodowej Unii Kolei (International Union of Railways, Union Int. des Chemins de fer, Paris), gdzie pracował nad raportem o wpływie dyrketyw Unii Europejskiej na rynki kolejowe (Report in the impact of EU Directives in the Central and Eastern European Countries).
Specjalizuje się w restrukturyzacji przedsiębiorstw kolejowych i posiada dorobek naukowy w tym zakresie. Pracę dyplomową (tytuł Maître des Sciences de Gestion) obronił na Université de Metz w 2002 roku. Tytułem pracy dyplomowej była aplikacja dyrektyw europejskich i konkurencyjność na kolejach w krajach Europy Środkowo- Wschodniej – tytuł oryginalny „L’application des Directives Européennes et la compétitivité des entreprises ferroviaires des Pays d’Europe Centrale et Occidentale (PECO)”. Kolejny dyplom (Dip. Kfm.) uzyskał na Uniwersytecie Europejskim Viadrina w 2005 roku pisząc pracę o mechanizmach konkurencji na kolejach.

Dziękujemy panu Adamowi Fularzowi za zgodę na przedruk artykułu.

2 thoughts on “Próby reaktywacji portów lotniczych w Polsce Północnej

  • 4 grudnia 2010 o 21:42
    Permalink

    Polecam ciekawą mapkę na forum ukazująca regiony w Polsce “nie dysponujące infrastrukturą lotniskową (potencjalny obszar lokalizacji portów lotniczych)”. My znajdujemy się sie właśnie w takim żółtyym obszarze potencjalnych lokalizacji lotnisk.

    [url=http://koszalin7.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=78&start=10#p1126][b]MAPKA na forum “Lotnisko w Zegrzu”[/b][/url]

    Odpowiedz
  • 4 grudnia 2010 o 21:46
    Permalink

    Już kiedyś pisałem. Trochę nieładnie cytować samego siebie, ale darujcie.

    [b]Polska ma 12 lotnisk
    Niemcy 502 lotniska.

    Polska ma 38 mln ludności, 322 tys. km kw. powierzchni i 526 mld PKB
    Niemcy mają 82 mln ludności, 357 tys. km kw powierzchni i 3414 mld PKB..

    Jeśli w Niemczech jest 500 lotnisk to w Polsce powinno być: 232 lotniska (w proporcji do ludności) lub 450 lotnisk (w proporcji do powierzchni) lub 77 lotnisk (w proporcji do PKB).

    A jest lotnisk 12.[/b]

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.