Ruszyła budowa tunelu pod Świną
Rozpoczęło się drążenie tunelu pod Świną, który ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, sprawiając, że Polska będzie już „w jednym kawałku”. Dotąd z Wolina na Uznam gdzie leży Świnoujście można było dostać się tylko promami. W sezonie wczasowym oczekiwanie w kilkukilometrowych kolejkach na przeprawę przedłużało się do kilku godzin. Łatwiej było wyjechać ze Świnoujścia na zachód do Niemiec (dawna granica polsko-niemiecka jest pod miastem), niż na wschód, do Polski.
Drążenie specjalną sprowadzoną z Chin maszyną tarczową (TBM – Tunnel Boring Machine), której budowlańcy nadali imię „Wyspiarka”, będzie przebiegało w postępie 10-12 metrów na dobę. Wydaje się, że to niewiele, ale jeśli policzymy postęp w ciągu 10 roboczodni będzie to 100-120 metrów, a w ciągu 100 dni już 1000-1200 metrów. Połączenie dwóch brzegów podziemnym tunelem to dopiero część całego zadania. Muszą jeszcze powstać drogi z całą towarzyszącą im infrastrukturą. Sam tunel będzie miał długość 1484 metry, a wraz z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi 1780 metrów. Oddanie do użytku powinno nastąpić w czwartym kwartale 2022 roku.
Inwestorem jest miasto Świnoujście, inwestorem zastępczym – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak. Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Grafika: Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad