Wydarzenia

Trzynastka patriotyczna

Foto 1Chociaż już prawie miesiąc minął od Święta Niepodległości, obchodzonego 11 listopada, zdecydowaliśmy się przypomnieć wydarzenie, które niestety umknęło naszej uwadze. Nasz portal od lat upomina się o godne obchody Święta Niepodległości w Koszalinie. Są wśród nas osoby, które brały udział w budowie pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego i trudno jest nam dzisiaj pogodzić się z tym, że pomnik służy bardziej celom dekoracyjnym, niż edukacyjnym i wychowawczym. Trudno nam też zgodzić się z oficjalną argumentacją, usłyszaną kiedyś z ust ważnego urzędnika, że dzieci i młodzież nie przychodzą na obchody Święta Niepodległości, bo… jest to dzień wolny od nauki. Jest to typowy przykład pomylenia skutku z przyczyną – dlatego jest to dzień wolny od pracy i zajęć, żeby można było godnie obchodzić nasze święto państwowe. I oto pomoc nadchodzi z najmniej oczekiwanej strony – od dzieci i młodzieży! To dzięki nim i zaangażowaniu nielicznych wciąż jeszcze patriotycznie usposobionych nauczycieli i wychowawców, coś zaczyna się zmieniać w Koszalinie. Przykład dała popularna „Trzynastka”, szkoła przy ulicy Rzemieślniczej. Wychowawcy, bo to jest w tym przypadku słowo bardziej właściwe, i dzieci z tej szkoły zainicjowali i przeprowadzili bardzo ciekawą akcję, polegającą na wyjściu na ulice i podjęciu z Koszalinianami rozmowy o Polsce i naszym narodowym święcie. Gratulujemy inicjatywy i dziękujemy za piękny przykład patriotyzmu i postawy obywatelskiej. Dobrze by się stało, gdyby przykład „Trzynastki” zainspirował inne szkoły i wychowawców. Redakcja


Foto 29 listopada 2012 r. Szkoła Podstawowa nr 13 uczciła rocznicę odzyskania wolności przez Polskę międzywojenną inaczej niż na akademii, apelu, w inscenizacji. Odmiennie po raz drugi, gdyż rok wcześniej uczniowie, nauczyciele i kilkoro rodziców przeszło ulicą Zwycięstwa, śpiewając pieśni legionowe, trzymając tabliczki z pytaniami do Polaków, powiewając własnoręcznie wykonanymi flagami, pod pomnik Józefa Piłsudskiego. Pomysł takiego przeżywania narodowego święta pojawił się głównie z potrzeby zaktywizowania społeczności szkolnej i chęci pokazania koszalinianom żywej, dziecięcej formy uczczenia niepodległościowego dnia. Uczniowie spontanicznie, jeszcze donośniejszym głosem intonowali pieśni dzielnych przodków, gdy widzieli aprobatę, zwłaszcza starszych ludzi, którzy czasami nie kryli łez, wzruszenia i bili młodym brawa. To była prawdziwa, wdzięczna lekcja historii, pamięci o tych, którzy walczyli o wolność Polski.

Foto 3Zachęceni tak pozytywnym odzewem społecznym na nasze uliczne świętowanie, zdecydowaliśmy i w tym roku ruszyć na koszalińskie ulice, by zaprezentować w nieco inny sposób dziecięcy patriotyzm. 13 klas z „13”, włącznie z zerówką, udało się z koszami poczęstunkowymi przygotowanymi przez rodziców (wafle, ciasta, owoce), w różne rejony koszalińskiego centrum, by pytać przechodniów lub pracowników urzędu miejskiego, sklepów, banków, podróżnych na dworcach PKP i PKS o m. in. najlepsze polskie filmy, książki, potrawy, najpiękniejsze miejsca w kraju, zwyczaje, najsławniejszych Polaków czy wreszcie o to, z czego możemy być dumni w narodowe święto. Ostatnie zagadnienie okazało się dla niektórych respondentów bardzo drażliwe, więc nawet uśmiech i szczere podekscytowanie dzieci nie powstrzymały ich od obcesowych, mocnych słów niezadowolenia z polskiej rzeczywistości. Szkoda, że nie zapanowali nad tymi negatywnymi emocjami. Jednak mimo tego, uczniowie byli pod wielkim wrażeniem wyników swoich ankiet, cieszyli się z tego, że udało się zachęcić tak wielu koszalinian do miłej rozmowy na polskie tematy. Po po powrocie do szkoły zdawali relacje z tych ulicznych ankiet, śpiewali pieśni patriotyczne, bawili się w swoje Święto Niepodległości i już byli ciekawi obchodów Dnia Niepodległości w przyszłym roku. A więc koszalinianie, czekajcie na trzynastkową niespodziankę w 95 rocznicę odzyskania wolności!

Brygida Grzebieniak-Śnioch
nauczycielka języka polskiego i historii
w SP 13 w Koszalinie

5 komentarzy do “Trzynastka patriotyczna

  • Przykład godny upowszechnienia. Jak wynika z relacji, w organizację święta zaangażowani są rodzice, którzy przygotowują poczęstunek, nauczyciele (a raczej wychowawcy, jak słusznie zauważono), dzieci oraz sami mieszkańcy Koszalina. Akcję poprzedziło przygotowanie tablic z pytaniami oraz własnoręcznie wykonywanie flag. Pani Brygida Grzebieniak-Śnioch pisze o aprobacie ludzi, zwłaszcza starszych, którzy czasami „nie kryli łez, wzruszenia i bili młodym brawa”. To znaczy, że święto jest dla nich niezwykle ważne, a uczucia patriotyczne i potrzeba ich okazywania takie same jak wszędzie w Polsce.

    Brawa i podziękowania za tak ważną inicjatywę. Jesteście wspaniali!

    Odpowiedz
  • „Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, [u][b]miłości ojczyzny[/b][/u] oraz poszanowania dla [u][b]polskiego dziedzictwa kulturowego[/b][/u], przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania [u][b]obowiązków[/b][/u] rodzinnych i [u][b]obywatelskich[/b][/u] w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.”

    Treść preambuły do ustawy o systemie oświaty. Wszystkie uroczyste deklarację tam zawarte są ważne, ja jednak podkreślam te, których w Koszalinie mamy deficyt. Taka jest prawda i dlatego władze oświatowe powinny zwrócić uwagę na inicjatywę Szkoły Nr 13 i starać się ją upowszechniać w całej koszalińskiej oświacie. To jest przykład, który powinien promieniować na Koszalin.

    Odpowiedz
  • W tej szkole było małżeństwo Dziurlów, on chyba był dyrektorem, potomek powstańca wielkopolskiego. Tam tradycje patriotyczne były zawsze.

    Odpowiedz

Skomentuj Krzysztof Wojnicki Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.