6
Jul

Eurocopter EC-135 (Wikipedia/public domain)
Eurocopter EC-135 (Wikipedia/public domain)

Od 23 czerwca do 5 września region koszaliński będzie miał zapewnioną medyczną obsługę śmigłowcową, przydatną zwłaszcza tam, gdzie potrzebna jest natychmiastowa interwencja lekarza, a dojazd jest utrudniony. Helikopter EC-135, który ma swoją bazę na byłym lotnisku w Zegrzu Pomorskim, może w ciągu 22 minut dotrzeć na odległość 80 km, a także lądować w trudno dostępnym terenie, m.in. w pobliżu plaż, lasów, jezior – tam wszędzie, gdzie turystyka jest dobrze rozwinięta, ale sieć dróg i infrastruktura pozostawiają wiele do życzenia. Na wyposażeniu maszyny znajduje się specjalistyczny sprzęt medyczny do ratowania i podtrzymania życia. Baza w Zegrzu składa się hali namiotowej dla śmigłowca oraz pomieszczenia operacyjno-socjalnego dla ekipy medycznej i załogi.

Lokalizacja bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) w Zegrzu umożliwia również dochowanie warunków określonych przez ministra infrastruktury podczas przejmowania lotniska przez starostwo koszalińskie. Przypomnijmy, 21 stycznia wojewoda zachodniopomorski podpisał ze starostą koszalińskim umowę darowizny terenu wielkości ok 300 ha (wartości 16,5 mln zł) obejmującego m.in. dawne lotnisko w Zegrzu Pomorskim. Warunkiem darowizny jest zachowanie jego rolniczego charakteru oraz wykorzystanie na potrzeby lotnictwa cywilnego. Sezonowa baza lotnictwa ratunkowego w Zegrzu, wyposażona w śmigłowce Mi-2, funkcjonowała wcześniej w latach 2003-2008, potwierdzając opinię, że jest dla regionu koszalińsko-słupskiego najlepszą z możliwych lokalizacji.

Eurocopter EC-135, produkcji francusko-niemieckiej, jest uniwersalną maszyną wielozadaniową, wykorzystywaną do transportu pasażerskiego, jako śmigłowiec dyspozycyjny dla firm, lotniczego ratownictwa medycznego i służb publicznych (m.in. przez policję). Posiada dwa silniki, co zwiększa bezpieczeństwo lotu oraz fenestron (zabudowane ogonowe śmigło-wentylator), co znacznie podnosi bezpieczeństwo lądowania. Systemy obsługi są tak skonstruowane, ze pilot nie musi koncentrować się na obserwacji wskaźników, ale więcej uwagi może poświęcić na obserwację zewnętrzną. Śmigłowiec jest dostosowany do lotów zarówno w dzień, jak i w nocy, przy złej widoczności i przy jej całkowitym braku, jedynie w oparciu o wskazania przyrządów. (tr)

Be Sociable, Share!
Category : Home / Inwestycje / Porządek / Region / Zdrowie

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz