W Polsce działa tylko 12 portów lotniczych
Rekatywacja lotniska w Koszalinie wciąż wywołuje dyskusje, w których często więcej jest emocji niz racjonalnych argumentów. Prasa szczecińska spekuluje, czy taka inwestycja w ogóle ma sens, skoro istnieje lotnisko w Goleniowie, które nie jest wykorzystywane w stu procentach, w Koszalinie zaś starania władz traktowane są z pewnym niedowierzaniem, dotyczącym głównie możliwości pozyskania pieniędzy. W tej sytuacji warto posłuchać, co na ten temat mają do powiedzenia niezależni eksperci, wolni od lokalnych obciążeń i konfliktów. Jednym z nich jest Adam Fularz, niezależny ekspert i analityk specjalizujący się w ekonomice miejskiej i regionalnej. Ten zaledwie 26-letni naukowiec i ekonomista, posługujący się pięcioma językami, absolwent kilku renomowanych uczelni europejskich (notka o autorze u dołu artykułu), jest przedstawicielem nowego pokolenia menedżerów polskiej gospodarki – otwartego, zdeterminowanego na szybką modernizację Polski, pozbawionego kompleksów wobec Europy.
Artykuł Adama Fularza ukazuje obecną mizerię polskiego transportu lotniczego i postuluje to, co Koszalin wyartykułował już dobrych kilka lat temu – potrzebę uruchomienia lokalnych lotnisk pasażerskich, które nie tylko nie będą konkurować z lotniskami regionalnymi, takimi jak Goleniów, ale wręcz wzmocnią ich znaczenie. Autor postuluje zagospodarowanie lotnisk powojskowych, a koszt ich przystosowania ocenia, jako porównywalny z wybudowaniem zaledwie ok. 15 km autostrady. „Niewielkim nakładem środków inwestycyjnych można zbudować system o prędkości handlowej podróży równej osiągom kolei wysokich prędkości, w tym popularnym w wielu krajach pociągom TGV czy ICE” – ocenia autor.
W POLSCE DZIAŁA TYLKO 12 PORTÓW LOTNICZYCH – cały artykuł
Adam Fularz prowadzi swój blog na Salon24.
Adam FULARZ, edukację odbył w RFN (European University Viadrina) i we Francji (Université de Metz). Studiował International Business Administration (Internationale Betriebswirtschaftslehre) oraz Sciences de Gestion. Praktykę zawodową odbył w Międzynarodowej Unii Kolei (International Union of Railways, Union Int. des Chemins de fer, Paris), gdzie pracował nad raportem o wpływie dyrketyw Unii Europejskiej na rynki kolejowe (Report in the impact of EU Directives in the Central and Eastern European Countries).
Naukowo specjalizuje się w restrukturyzacji przedsiębiorstw kolejowych i posiada dorobek naukowy w tym zakresie. Pracę dyplomową (tytuł Maître des Sciences de Gestion) obronił na Université de Metz w 2002 roku. Tytułem pracy dyplomowej była aplikacja dyrektyw europejskich i konkurencyjność na kolejach w krajach Europy Środkowo- Wschodniej – tytuł oryginalny « L’application des Directives Européennes et la compétitivité des entreprises ferroviaires des Pays d’Europe Centrale et Occidentale (PECO) ». Kolejny dyplom (Dip. Kfm.) uzyskał na Uniwersytecie Europejskim Viadrina w 2005 roku pisząc pracę o mechanizmach konkurencji na kolejach.
Adam Fularz mówi biegle po angielsku, niemiecku, francusku, nieco słabiej po hiszpańsku i rosyjsku. Jego hobby to dalekie podróże i gra na instrumentach perkusyjnych. Kawaler, wiek 26 lat. Aktualnie przebywa w Wielkiej Brytanii. Zajmuje się teorią regulacji rynków, zawodnością rynków, ekonomiką miejską i regionalną. Sam określa się, jako wolnorynkowiec, ekonomista szkoły ordoliberalnej, obyczajowy socliberał. Motto: „Uparcie odmawiają studiowania ekonomii i odrzucają miażdżącą krytykę programów socjalistycznych przez ekonomistów, gdyż w ich oczach ekonomia będąca teorią abstrakcyjną, jest zwykłym nonsensem” (L. von Mises, Mentalność antykapitalistyczna).
Serdecznie dziękujemy panu Adamowi Fularzowi za wyrażenie zgody na przedruk artykułu.
[b]Polska ma 12 lotnisk, Niemcy 502 lotniska.
Polska ma 38 mln ludności, 322 tys. km kw. powierzchni i 526 mld PKB, Niemcy mają 82 mln ludności, 357 tys. km kw powierzchni i 3414 mld PKB..
Jeśli w Niemczech jest 500 lotnisk to w Polsce powinno być: 232 lotniska (w proporcji do ludności) lub 450 lotnisk (w proporcji do powierzchni) lub 77 lotnisk (w proporcji do PKB).
A jest lotnisk 12.[/b]
Dla mnie jest jasne zeby bylo lotnisko,to musi na siebie zarobic zeby istniec,jestem za ale ekonomia pokazuje co innego.
W Szczecinie zastanawiają się czy Koszalin powinien mieć lotnisko bo będzie to rzekomo konkurencja dla Goleniowa, a w tym czasie Niemcy srają im na ganek, uruchamiając pod Świnoujściem po niemieckiej stronie swój port lotniczy Heringsdorf ([url]http://koszalin7.pl/ko/?p=261[/url]). Burmistzr Świnoujścia Żmurkiewicz oczywiście pomoże w doprowadzeniu linii kolejowej do Heringsdorf. 😉
[quote name=”Boleslaw”]Dla mnie jest jasne zeby bylo lotnisko,to musi na siebie zarobic zeby istniec,jestem za ale ekonomia pokazuje co innego.[/quote]
W Niemczech nie wszystkie lotniska są rentowne. Do wielu z nich dopłaca rząd federalny lub władze krajowe. Chodzi o wygodę podróżowania i ułatwianie ludziom życia. Tak samo we Francji. Nie wiem dlaczego najwięksi liberałowie gospodarczy zamieszkują w Polsce i wszędzie domagają się rentowności. Są dziedziny, które nigdy nie będą rentowne, a istnieć muszą, jak choćby obrona narodowa czy krajowa służba meteorologiczna. Artykuł jest bardzo ciekawy, a autor przytacza bardzo przekonywującą argumentację. Ciekawe, jak ocenia wysiłki Koszalina w kierunku usprawnienia komunikacji i uruchomienia połączenia kolejowego do Mielna oraz wodnego przez Jamno.
[quote]Ciekawe, jak ocenia wysiłki Koszalina w kierunku usprawnienia komunikacji i uruchomienia połączenia kolejowego do Mielna oraz wodnego przez Jamno.[/quote]
Zadaliśmy takie pytanie panu Adamowi. W tej chwili jest na urlopie, ale obiecał, ze po powrocie na ten temat napisze.
[quote name=”lobo3″]W Szczecinie zastanawiają się czy Koszalin powinien mieć lotnisko bo będzie to rzekomo konkurencja dla Goleniowa, a w tym czasie Niemcy srają im na ganek, uruchamiając pod Świnoujściem po niemieckiej stronie swój port lotniczy Heringsdorf ([url]http://koszalin7.pl/ko/?p=261[/url]). Burmistzr Świnoujścia Żmurkiewicz oczywiście pomoże w doprowadzeniu linii kolejowej do Heringsdorf. ;-)[/quote]
Hehehe dobre! Polacy kłócą sie między sobą po co uruchamiać 13-te lotnisko, a Niemce pod ich nosem uruchamiają 503-cie lotnisko. Polnische Wirtschaft 😥