Wednesday, Sep 19th

Last update08:21:30 PM GMT

RSS
You are here Koszalin Bałtyk Koszalin jako nowy port turystyki morskiej - zarys idei

Koszalin jako nowy port turystyki morskiej - zarys idei

Email Drukuj PDF
W. Andruszkiewicz

Przedstawiamy dziś artykuł prof. Witolda Andruszkiewicza, który w tym roku kończy 95 lat życia, nadal pozostając czynnym nauczycielem akademickim (rekord Polski, najstarszy czynny profesor!). Tym razem, znany ze swych odważnych idei morskich profesor, zajął się możliwościami utworzenia portu turystycznego w Koszalinie. Prof. Andruszkiewicz jest wybitnym specjalistą ekonomiki portów morskich i żeglugi, który już przed sześćdziesięciu laty uczestniczył w pracach studyjnych rozwoju polskich portów, twórcą koncepcji budowy Portu Północnego w Gdańsku oraz portu głębokowodnego w Świnoujściu.

Artykuł składa się z trzech części. Po ogólnych rozważaniach części pierwszej, w których prof. Andruszkiewicz przedstawia stan i możliwości rozwoju polskich portów turystycznych, w części drugiej opisuje swoje bogate doświadczenia i kompetencje z zakresu planowania portowych inwestycji w Polsce. Dla czytelnika koszalińskiego najciekawsza będzie część trzecia, w której prof. Andruszkiewicz ujawnia kulisy rozmów, jakie toczyły się wokół planów utworzenia portu turystycznego w Koszalinie. Uczestniczyli w nich m.in. ówczesny minister transportu Bogusław Liberadzki (obecny europoseł reprezentujący również Koszalin), prezydent Koszalina Mirosław Mikietyński i wójt gminy Mielno, Zbigniew Choiński. Być może wtedy właśnie uświadomiono sobie konieczność oparcia granic Koszalina o jezioro Jamno, co jak wiadomo nastąpiło w 2010 roku.

KOSZALIN JAKO NOWY PORT TURYSTYKI MORSKIEJ - ZARYS IDEI - czytaj cały artykuł

Pomysł budowy portu w Koszalinie może wydawać się dziś fantastyczny, trzeba jednak pamiętać, że polska myśl morska zawsze odznaczała się niebywałym rozmachem i odwagą, zawierała elementy romantyzmu i marzycielstwa, przekuwanego później w czyn. Premier Eugeniusz Kwiatkowski był człowiekiem realizacji wielkich planów i pewnej idei państwowej, którą marszałek Józef Piłsudski określał jako "romantyzm celów i pozytywizm środków". Wizja budowy polskiego portu w Gdyni, tuż obok historycznej potęgi portowej miasta-państwa Gdańska, początkowo również wydawała się fantastyczna, a jednak w stosunkowo krótkim czasie doszło do jej realizacji. Wizja budowy portu turystyki morskiej w Koszalinie jest utrzymana tej samej konwencji, planów z pozoru nierealnych, ale możliwych do realizacji, o ile towarzyszyć im będzie ten sam entuzjazm, jaki był udziałem pokolenia przedwojennego przejętego obecnością Polski na morzach i oceanach.

Historię Koszalina można przedstawić jako wielowiekowe dążenia do czerpania korzyści z bliskości morza. Miasto przez długie wieki żyło z handlu morskiego, posiadało swój port, stocznię i składy. Do koncepcji budowy portu powracano wielokrotnie w XIX i XX wieku, uwzględniając ją m.in. w powojennych planach rozbudowy miasta. Zawsze jednak na przeszkodzie stawał brak pieniędzy. Jednak nawet w najtrudniejszych czasach ekonomicznego zastoju, kolejne pokolenia Koszalinian nie rezygnowały z wizji portu w Koszalinie, był to stały element wszystkich planów rozwoju, zmieniały się jedynie koncepcje jego przeznaczenia, z przemysłowego i stoczniowego dawniej, na turystyczne obecnie. (ah)

KOSZALIN JAKO NOWY PORT TURYSTYKI MORSKIEJ - ZARYS IDEI - czytaj cały artykuł

Prof. Witold Andruszkiewicz.

Serdecznie dziękujemy dr. Piotrowi Dwojackiemu z Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, bez którego pomocy i życzliwości nie mógłby się ukazać ten artykuł.

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież