Wednesday, Sep 19th

Last update08:21:30 PM GMT

RSS
You are here Koszalin Bałtyk Będzie statek o nazwie "Koszalin"?

Będzie statek o nazwie "Koszalin"?

Email Drukuj PDF
Foto 1
Foto 2
Foto 3

Taką informację, nie potwierdzoną jeszcze przez armatora, podał serwis internetowy "Morza i Oceany": "Polska Żegluga Morska łączy miasta polskiego Wybrzeża. Szczecin, Koszalin, Puck i Gdynię ... te piękne i ważne miasta dla gospodarki morskiej łączy przede wszystkim położenie geograficzne, bo leżą w pasie nadmorskim. Ale niebawem połączy te miasta jedna z największych firm morskich w Europie i na świecie – Polska Żegluga Morska. Nowo zamawiane cztery 38-tysięczniki otrzymają nazwy ww. miast: Szczecin, Koszalin, Puck i Gdynia". Serwis podaje również, że niebawem zostaną o tym poinformowani prezydenci tych miast i burmistrz Pucka, którzy zostaną poproszeni o podanie szczegółów dotyczących ceremonii chrztu: "Następnie włodarze miast będą musieli wybrać jakąś formę dokonania wyboru matki chrzestnej „swojej” jednostki. Za kilka tygodni szczecińska „Gazeta Wyborcza” ogłosi konkurs na matkę chrzestną m/s „Szczecin”". Sam serwis "Morza i Oceany" już miesiąc temu zaproponowały na matkę chrzestną Monikę Pyrek, znaną i utytułowaną polską tyczkarkę.

Polska Żegluga Morska (PŻM, też Polsteam, Polish Steamship Company) jest armatorem państwowym z siedzibą w Szczecinie. Firma powstała w 1951 roku z połączenia dwóch przedwojennych armatorów Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe (GAL) oraz Żeglugi Polskiej (ŻP). Pierwszymi statkami były zbudowane w 1926 roku we Francji parowce, później był słynny "Sołdek", pierwszy statek zbudowany całkowicie w Polsce po II wojnie światowej, obecnie szczeciński armator posiada ogromną flotę 75 statków o łącznej nośności ok 2,5 mln DWT.

Foto 1. Biurowiec PAZIM, w którym mieści się siedziba Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie (Autor: Mateusz War., Wikipedia, Creative Commons).
Foto 2. Drobnicowiec "Koszalin" pływający po morzach w latach 1961-1983 (Foto: Pocztówka, zbiory własne AH).
Foto 3. Masowiec "Ziemia Szczecińska", identyczny z bliźniaczą jednostką "Ziemia Koszalińska" pływającą po oceanach w latach 1968-1986 (Foto: opakowanie modelu kartonowego statku, firmy Orlik).

Wcześniej po morzach i oceanach świata pływały już statki z Koszalinem w nazwie. Pierwszy z nich - "Koszalin", był drobnicowcem zbudowanym w 1960 roku w Gdyni. Podniesienie bandery nastąpiło 4 stycznia 1961 roku, następnie statek pływał w Polskich Liniach Oceanicznych (1961-1968), później w PŻM (1968-1970, nowy "Koszalin" będzie więc drugą jednostką o tej nazwie szczecińskiego armatora) i ponownie w PLO (1970-1983). W maju 1983 roku "Koszalin" został sprzedany armatorowi egipskiemu, a jego dalsze losy nie są znane. Statek był przeznaczony głównie do obsługi linii brytyjskiej (Londyn, Hull, Leith), z ładunkiem eksportowanej z Polski żywności m.in. polskiego hitu eksportowego, bekonu. Nośność (deadweight tonnage) - 1595 ton (łączna masa ładunku, załogi, zapasów paliwa, wody pitnej i technicznej, prowiantu, części zamiennych itp. jaką statek może przyjąć na pokład), długość - 86,4 m, szerokość - 12,4 m, zanurzenie - 4,6 m. Był napędzany silnikiem spalinowym Sulzer-Zgoda o mocy 2250 KM, osiągał prędkość 14 węzłów (ok. 26 km/h), miał 24-osobową załogę i mógł zabrać dodatkowo na pokład 8 pasażerów.

Drugim statkiem była "Ziemia Koszalińska" zbudowana w 1968 roku w stoczni Italcantieri w mieście Castellamare di Stabia we Włoszech (niedaleko Neapolu nad Morzem Tyrreńskim). Podniesienie bandery w 1968, statek przez cały okres eksploatacji pływał pod jednym armatorem - Polską Żeglugą Morską. W 1986 roku sprzedany na żyletki. Był to masowiec, eksploatowany w trampingu oceanicznym (tramping to rodzaj żeglugi bez stałego rozkładu rejsów, polegający na przewozie całookrętowych ładunków wynikających z aktualnego zapotrzebowania rynku przewozowego). Statkiem dowodził m.in. popularny kapitan żeglugi wielkiej Zygmunt Ziółkowski (1931-2005). Nośność (deadweight) - 26500 ton (17 razy większa od "Koszalina"), długość - 190,5 m, szerokość - 22,9, zanurzenie - 10,6 m. Był napędzany silnikiem CRDA-Fiat o mocy 11200 KM, osiągał prędkość 16 węzłów (ok. 30 km/h), załoga liczyła 40 osób. Był jednostką na tamte czasy bardzo nowoczesną, posiadał hydrauliczne pokrywy lukowe, a niektóre zbiorniki balastowe były przystosowane do przewozu zboża.

Nowy "Koszalin" byłby więc trzecim statkiem z Koszalinem w nazwie, nie licząc tych, o których nie wiemy ze względu na brak przekazów historycznych. Koszalin posiadał swoją flotę okrętów przez kilkaset lat, był też członkiem Hanzy, jest całkiem prawdopodobne, że przynajmniej jeden z tych statków nosił nazwę "Koszalin". Są to jednak tylko hipotezy. (ah)

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież