Przebudowa kanału Jamneńskiego

Rozwój miasta, inwestycje, rozbudowa. Ekonomia, gospodarka, budżet.

Przebudowa kanału Jamneńskiego

Postprzez Vist » 18 Maj 2013, 07:37

Ponad 23 mln zł unijnego dofinansowania otrzymał Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych (ZZMiUW) na budowę wału przeciwpowodziowego oraz wrót sztormowych na jeziorze Jamno w gminie Mielno. Stanisław Gawłowski, sekretarz stanu w MŚ uczestniczył w uroczystości podpisania umowy.

Dzisiaj stawiamy kolejny krok w stronę budowy wrót sztormowych, przebudowy kanału Jamnieńskiego, w tym poszerzenia i wzmocnienia jego brzegów. To nam da rzeczywiste szanse chronienia przeciwpowodziowego mieszkańców Mielna i Unieścia. Pozwoli ochronić przed zalewaniem drogę łączącą Łazy z Unieściem. Chciałbym dodać, że te inwestycje powinny też poprawić walory turystyczne regionu. Lepiej wykorzystywać nadmorski potencjał gminy Mielno – powiedział minister Gawłowski.

W poniedziałek 22 października 2012 roku w Koszalinie umowę w tej sprawie podpisali Jacek Chrzanowski prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w Szczecinie oraz Tomasz Płowens dyrektor ZZMiUW. Inwestycja na Jeziorze Jamno ma kosztować łącznie 29,7 mln zł, czego unijne dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko wynosi prawie 24 mln zł.

Wrota sztormowe mają stanąć na Kanale Jamneńskim, który łączy jezioro z Bałtykiem. Hydrotechniczną budowlę będą stanowić cztery komplety śluz, które będą automatycznie zamykały przepływ wód przez kanał przy stanie morza 6 stopni w skali Beauforta. Kanał Jamneński zostanie przebudowany na odcinku 366 m. Po remoncie będzie miał 30 m szerokości i 3m głębokość. Wał przeciwsztormowy zostanie zbudowany na północno-wschodnim brzegu jeziora i będzie miał długości 2144 metry. Celem inwestycji jest zabezpieczenie mierzei Jamneńskiej oraz znajdującej się na niej drogi powiatowej Łazy – Unieście przed zalaniem. Wykonane prace zabezpieczą także 6-kilometrowy odcinek plaży prze erozją. Prace mają się rozpocząć już w listopadzie a zakończenie ich przewidywane jest na czerwiec 2013 roku.

Opisywana inwestycja jest częścią większego projektu szacowanego na 70 mln zł o nazwie „Zabezpieczenie zlewni jeziora Jamno wraz z rewitalizacją rzeki Dzierżęcinki - zabezpieczenie terenów zabudowanych miasta Koszalina”.

Źródło: Ministerstwo Środowiska, 2012-10-23
Vist
 

Re: Przebudowa kanału Jamneńskiego

Postprzez Flavi » 05 Lis 2013, 17:43

Kanał Jamneński zmodernizowany. Wrota sztormowe ochronią przed napływem wód morskich

W uroczystości wzięli udział m.in.: Stanisław Gawłowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska, Andrzej Jakubowski, Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Jacek Chrzanowski, Prezes Zarządu WFOŚiGW w Szczecinie,Piotr Jedliński, Prezydent Koszalina, Roman Szewczyk, Starosta Koszaliński, Olga Roszak-Pezała, wójt gminy Mielno i Tomasz Płowens, Dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych.

Głównym celem przedsięwzięcia pn. „Modernizacja i odbudowa brzegów morskich, ochrona mierzei Jamneńskiej” jest zabezpieczenie przed erozyjnym działaniem silnie falujących wód morskich na obszarze ponad 7,3 tys. ha mierzei na odcinku 2,2 km brzegów Morza Bałtyckiego. W ramach przedsięwzięcia zrealizowane zostały nast. zadania:
  • "Budowa wrót sztormowych na Kanale Jamneńskim" - w tym regulacja kanału na odcinku 366 m (od plaży do mostu drogowego), wykonanie wałów przeciwsztormowych wzdłuż kanału i od strony brzegu morza. Techniczną i turystyczną zarazem atrakcją są wrota sztormowe (4 pary) - które podczas sztormu na Bałtyku będą zamykać się automatycznie i odcinać dopływ wód morskich do jeziora Jamno,
  • "Zabezpieczenie północno-wschodniego brzegu jeziora Jamno" - w postaci wału przeciwsztormowego o długości 2.144 m;
  • "Monitoring" - składający się z rozmieszczonych w 4 punktach na Jeziorze Jamno zestawów urządzeń pomiarowo-rejestrujących.

Wartość całej inwestycji wynosi 22,5 mln złotych – w 85 procentach (17.514.525,95 zł) zadanie zostało dofinansowane ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie pełni rolę Instytucji Wdrażającej dla tego projektu.

Tekst i zdjęcia: strona internetowa Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie/ http://wfos.szczecin.pl/755-kanal-jamne ... skich.html
Flavi
 

Re: Przebudowa kanału Jamneńskiego

Postprzez Flavi » 05 Lis 2013, 17:44

Image
Image

Zdjęcia: strona internetowa Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie/ dostęp 05.11.2013
Flavi
 

Re: Przebudowa kanału Jamneńskiego

Postprzez Flavi » 05 Lis 2013, 17:44

Image

Zdjęcia: strona internetowa Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie/ dostęp 05.11.2013
Flavi
 

Re: Przebudowa kanału Jamneńskiego

Postprzez Flavi » 06 Lis 2013, 09:05

Wrota to cztery pary specjalnych „drzwi”, które automatycznie zamykają się przy stanie morza 6 stopni w skali Beauforta, odcinając tym samym dopływ wód z Bałtyku do jeziora Jamno. Po ustaniu falowania morza wrota otwierają pod naporem wody z jeziora.

Poziom wody i jej przepływ między Bałtykiem a jeziorem jest monitorowany przez cztery stacje wyposażone w specjalne czujniki. Jeden punkt pomiarowy umiejscowiono na kanale jamneńskim, trzy pozostałe na zachodnim i południowym brzegu jeziora Jamno.

(...)

Hydrotechniczna budowla to nie koniec inwestycji wokół kanału jamneńskiego. Wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski zapowiedział w poniedziałek, że w przyszłym roku po zachodniej stronie kanału ma być wykonany dodatkowy przepływ ze śluzą i zwodzonym mostem na drodze Unieście – Łazy. Ta inwestycja ma umożliwić żeglugę jachtową między Bałtykiem a jeziorem Jamno.

Za: 24Kurier.pl/ Sztormowe wrota już działają/ 2013-11-05
Flavi
 

Re: Przebudowa kanału Jamneńskiego

Postprzez Flavi » 09 Lut 2014, 14:13

Przejście jachtowe między jeziorem Jamno a Bałtykiem już w 2014 roku? Wszystko wskazuje na to, że tak sie stanie. "Bajpas" dla jachtów o długości 110 m długości, 6 m szerokości i 3,5 m głębokości, powstanie po zachodniej stronie istniejącego Kanału Jamneńskiego (366 m). Jachty będą wpływać tuż przed wrotami sztormowymi, po czym trafią na śluzę regulującą poziom wody w dwóch akwenach - morzu i jeziorze. Wejście będzie zabezpieczone szandorami, czy oszalowaniem z bali, które odetną tor od jeziora podczas sztormu. Na drodze powiatowej z Łaz do Unieścia zamontowany zostanie most zwodzony, przez który po otwarciu przepłyną jachty.

Przewidywany koszt 8,5 mln zł. Inwestor liczy jednak, że dzieki przetargowi uda się uzyskać koszt wykonania ok. 6 mln zł, z czego zarząd melioracji chce pozyskac 4,2 mln zł z pieniędzy unijnych (RPO WZ) i 1,7 mln zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Rozpoczęcie robót wiosną 2014, zakończenie w czerwcu 2014.

Do sierpnia 2014 ma być wybudowana 158-metrowa ostroga (rodzaj falochronu) z pali drewnianych przy południowym brzegu jeziora Jamno. Ta konstrukcja ma być postawą do stworzenia w tym miejscu mariny dla jachtów. Ostroga zmniejszy falowanie jeziora, będzie też miejscem do cumowania jachtów. Przy ostrodze powstanie też slip do wodowania żaglówek. Koszt tej inwestycji oszacowano na 2,3 mln zł. Faktyczny koszt planowany jest na poziomie 1,5 mln zł.

Marinę zamierza na Jamnie budować miasto Koszalin, w którego granicach administracyjnych leży ta część akwenu. Prezydent miasta Piotr Jedliński powiedział w sobotę, że pieniądze na projekt mariny już zostały przyznane. Sama inwestycja została zgłoszona do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014–2020. Szacunkowy koszt budowy mariny to ok. 15 mln zł.

Budowa toru wodnego dla jachtów i ostrogi na południowym brzegu jeziora Jamno jest częścią dużego projektu inwestycyjnego zachodniopomorskiego zarządu melioracji. Na projekt składa się 8 zadań, których realizacja ma się zakończyc w 2015 r. Dotychczas wykonano pięć z nich. Odbudowano Kanał Jamneński, na którym ustawiono wrota sztormowe (22,4 mln zł), zbudowano wały przeciwpowodziowe na północno-zachodnim brzegu jeziora Jamno (5,3 mln zł), zbiornik retencyjny o pow. 6 ha w Koszalinie (3,6 mln zł), stopień wodny na wypływie jeziora Lubiatowo (179 tys. zł), odbudowano 11 km koryta rzeki Dzięrzęcinki (1,2 mln zł).

Źródło: na podstawie informacji prasowych prasy koszalińskiej i szczecińskiej
Flavi
 


Powróć do Koszalin - Gospodarka|Rozwój

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości

cron