Autobusy w Koszalinie

Dzieje Koszalina - od wieków słowiańskiego i pomorskiego, od 1653 roku brandenbursko-pruskiego.

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez Alf » 07 Mar 2012, 23:05

Autobus Mercedes Benz na Rynku.

Image
Alf
 

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez Tadeusz » 11 Mar 2012, 11:34

Autobus na Rynku, zdjęcie z folderu wydanego w 1939 roku.

Image

Image
Tadeusz
 

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez Flavi » 12 Mar 2012, 20:57

Autobus Deutschen Reichspost marki Mercedes-Benz model Lo 3500 z Manheim. Rok produkcji: 1936.

Źródło/Quelle: AutoSymphonic.de (www.autosymphonic.de)

Image
Flavi
 

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez Adam » 21 Mar 2012, 14:47

Zalezy o które autobusy chodzi, czy PKS czy MZK :D jakbyśmy powiedzieli dzisiaj. Czy chodzi o komunikacje autobusową miejską czy międzymiastową, podmiejską.
Adam
 

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez donpierdo » 21 Mar 2012, 19:52

Adam napisał(a):Zalezy o które autobusy chodzi, czy PKS czy MZK :D jakbyśmy powiedzieli dzisiaj. Czy chodzi o komunikacje autobusową miejską czy międzymiastową, podmiejską.


Wtedy był jeden przewoźnik - Poczta Państwowa (Reichspost), wątek obejmuje wszystkie połączenia autobusowe. Wiadomo, ze najbardziej interesują nas autobusy miejskie, temat jeszcze słabo opracowany. Masz racje jednak, że te dwa zagadnienia trzeba traktować razem.

Ważne daty dot. komunikacji pasażerskiej Poczty Państwowej:

- 1911 - zamknięcie ostatniej linii osobowej poczty konnej.
- 1 maja 1924 - uruchomiono pierwsze połączenie autobusowe ze Świeszynem (dwa kursy dziennie).
- 30 marca 1925 - linię przedłużono do Zegrza Pomorskiego.
- 29 czerwca 1925 - uruchomiono drugą linię do Darłówka (dwa kursy dziennie).
- 16 maja 1927 - drugą linię ograniczono do Sianowa, uruchamiając jednocześnie oddzielna linię do Darłowa.
- 1 czerwca 1935 - uruchomiono pierwszą miejską linię autobusową, po trasie północ-południe (Plac Kilińskiego - Cmentarz na Gnieźnieńskiej).
- 1 lutego 1937 - likwidacja tramwajów w Koszalinie, od tej chwili miejski transport pasażerski obsługiwany jest przez trzy linie autobusowe.


Linie międzymiastowe i podmiejskie obsługiwały autobusy Büssing-NAG, linie miejskie Mercedes Benz.
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez Flavi » 21 Mar 2012, 21:20

Przykład autobusu podmiejskiego ale "z czym to się je", nie wiem. Nie wiadomo co to za autobus, nazwy miejscowości na czołowej tablicy autobusu nieczytelne. Dalej jest napis Kurhaus czyli dom zdrojowy ale na Mielno mi to nie wygląda.

Image
Flavi
 

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez Flavi » 25 Mar 2012, 11:44

Bardzo podobny autobus, mozliwe, że taki sam, typ ACO, produkcja DAAG z 1925. Pojazd znajduje się obecnie w Muzeum Komunikacji we Frankfurcie nad Menem i można wynająć na 8 godzin za jedyne 890 euro :D

Kraftpost - komunikacja pasażersko-pocztowa realizowana przez Reichspost - Pocztę Rzeszy (państwowa poczta niemiecka). Pierwszą linie otworzono w 1905 roku. Popularna w latach 1920 oraz na początku lat 30-tych, na obszarach wiejskicj, do których nie docierała kolej oraz na obszarach alpejskich.

DAAG (Deutsche Lastautomobilfabrik AG - w skrócie DAAG) - Niemiecka Fabryka Samochodów Ciężarowych Spółka Akcyjna. Powstała w 1910, rozwiązana w 1930 roku. W 1913 roku produkowała 9 typów ciężarówek i 5 typów autobusów.

Image

Źródło/Quelle: Wikipedia.de / User: Urmelbeauftragter / Jürgen Heegmann/ GNU / Creative Commons
Flavi
 

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez Flavi » 26 Mar 2012, 23:14

Na tym zdjęciu autobus ukazany z podobnej perspektywy co na zdjęciu historycznym. Wydaje sie, ze to ten sam lub zblizony typ DAAG.

Image

Źródło/Quelle: Historiscer Postbud, Museum für Kommunikation Frankfurt (http://www.postbus-fahren.de/)
Flavi
 

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez ZM » 26 Mar 2012, 23:29

DAAG szeroko stosował (chyba nawet wynalazł) urządzenie zwane hamulcem silnikowym (niem. Motorbremse, ang. engine brake). Klapa przymykające wylot spalin, dławiła ich przepływ, ewentualnie klapa hamująca przepływ powietrza zasysanego do cylindrów (h.s. dolotowy). Silnik zmniejszał obroty i zwalniał prędkość pojazdu. Hamulec silnikowy był używany do częściowego odciążenia hamulca zasadniczego w trakcie wyhamowywania pojazdów podczas zjazdów.
ZM
 

Re: Autobusy w Koszalinie

Postprzez ZM » 27 Mar 2012, 18:13

Różnica w kolorze autobusu na zdjęciu historycznym z żółtym autobusem na zdjęciu współczesnym może wynikać z tego, że - jak wyczytałem - w latach III Rzeszy (1933-1945) autobusy Kraftpost miały kolor czerwony. Jeśli zdjęcie historyczne przestawia autobus Kraftpost, to musi pochodzić z lat 1933-1945.

Krótka historia Kraftpost zapisana jako tytuły rodziałów do książki o historii Kraftpost (Volkhard Stern, "Chronik der Kraftpost") - http://www.kraftpost.de/

Podróże dyliżansem
1895-1918: Początek motoryzacji;
1919-1932: Okres rozkwitu Kraftpost w Republice Weimarskiej;
1933-1945: Czerwone autobusy Reichspost w "Trzeciej Rzeszy";
1945-1950: Ciężkie powojenne lata: odbudowa Kraftpost;
1950-1959: Złote lata Kraftpost;
1960-1969: Stagnacja i racjonalizacja, autobusy pocztowe jako "piąte koło u wozu";
1970-1979: Spory o przyszłość pocztowych autobusów;
1980-1985: Śmierć na raty, ostatnie lata pocztowej służby służby podróżnej;
1985-2005: Co pozostało z Kraftpost?
Autobusy bez pasażerów.
ZM
 

PoprzedniaNastępna

Powróć do Historia Koszalina

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron