Tramwaje w Koszalinie

Dzieje Koszalina - od wieków słowiańskiego i pomorskiego, od 1653 roku brandenbursko-pruskiego.

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Wiech » 19 Mar 2012, 09:36

Dzięki bardzo Mark II. Czy możesz podać ile było wszystkich tramwajów w Koszalinie, z podziałem na typy, rok produkcji itd. Da się to ustalić?
Wiech
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez MarkII » 19 Mar 2012, 11:02

Wiech napisał(a):Dzięki bardzo Mark II. Czy możesz podać ile było wszystkich tramwajów w Koszalinie, z podziałem na typy, rok produkcji itd. Da się to ustalić?


Z tekstu możemy sie dowiedzieć kilku rzeczy.

  • Do 1914 roku tabor liczył sobie w sumie 19 wagonów silnikowych i 12 wagonów doczepnych z tego:
    • dwuosiowe - 15 wagonów silnikowych i 6 wagonów doczepnych;
    • czteroosiowe - 4 wagony silnikowych i 6 wagonów doczepnych.
  • Oprócz taboru podstawowego istniał także tabor do przewozów - transportu gospodarczego, lokomotywa elektryczna i różne wagony towarowe, bagażowe i specjalne.

  • WAGONY SILNIKOWE (dwu- i cztero- osiowe)

    • Cztery wagony silnikowe czteroosiowe o numerach koszalińskich od 15 do 18) miały siedem okien (po każdej stronie), długość całkowita ok. 13 m. Zostały zakupione na otwarcie Kolei Plażowej w roku 1913 w Fabryce Wagonów w Wismarze, a w 1938 roku sprzedane do Katowic.
    • Trzy wagony silnikowe dwuosiowe o numerach koszalińskich od 21 do 23, w 1938 roku sprzedane do Monachium.
  • WAGONY DOCZEPNE (tylko czteroosiowe)

    • Cztery wagony doczepne letnie (Sommerbeiwagen) z numerami koszalińskimi 32 do 35, rok budowy 1904, około 1914 roku przebudowa na wagony zamknięte (pierwotnie były odkryte). Te wagony zostały przejęte od Kolejki Plażowej (parowej).
    • Dwa wagony doczepne (Oberlichtwagen) z numerami koszalińskimi 30 i 31, rok budowy 1913, były to wagony z pięcioma oknami (po każdej stronie) i charakterystycznymi górnymi świetlikami (stąd nazwa Oberlichtwagen).
    • Cztery wagony doczepne (Oberlichtwagen) z numerami koszalińskimi od 36 do 39. Były to wagony różniące się od posiadanych już Oberlichtwagen tym, że miały nie pięć, ale siedem dużych okien. Zakupiono je w 1915 roku w Fabryce Wagonów Wismar. Były więc "kompatybilne" z wagonami silnikowymi o numerach 15 do 18, zakupionymi w 1913 roku, które też miały siedem okien.
  • Tabor wagonów dwuosiowych (wspomniane już 15 wagonów silnikowych oraz 6 wagonów doczepnych), wykorzystywany był głównie w intensywnym ruchu miejskim.

Zestawienie jest niekompletne. nie obejmuje jeszcze całego taboru.
MarkII
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez MarkII » 19 Mar 2012, 18:24

Ten schemat dobrze pokazuje na czym polega idea przebudowy zwykłych wagonów w tzw. szczupaki (Hechtwagen, nazwę zawdzięczają zwężającym się platformom, przednią i tylną, przypominającą pysk szczupaka). Przemianę w szczupaki przeszły dwa wagony z Koszalina przekazane do Magdeburga. Polega na przebudowie wagonu w taki sposób, że zwęża się on ku końcom, aby na łukach nie doszło do naruszenia skrajni taboru. Skrajna to szerokość pudła wagonu - 2100-2650 mm. Dzięki temu wynalazkowi, pudło wagonu nie wykracza przy jeździe po łuku poza obrys wagonu.

Image
MarkII
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 20 Mar 2012, 12:02

Tramwajowe ABC

Jak działa tramwaj

Koszalińskie tramwaje miały napęd elektryczny. Kilka szczegółów na temat tego napędu. Obecnie stosuje się zasilanie prądem stałym o napięciu 500-800 V. Sieć trakcji elektrycznej składa się nie tylko z przewodu napowietrznego (sieć jezdna), ale również z torów tramwajowych (sieć powrotna). Żeby istniał przepływ prądu, potrzebne jest istnienie obwodu czyli dwóch biegunów elektrycznych, dodatniego i ujemnego. Tramwaj spełnia wówczas rolę odbiornika energii. Zwykle sieć napowietrzna (jezdna) posiada biegun dodatni (+), a szyny (s. powrotna) biegun ujemny (-). Sieć napowietrzna zawieszana jest nad torem zwykle na wysokości 5.25-5.5 m, prąd jest odbierany jest za pomocą pantografu (odbierak prądu), który jest odizolowany od pudła wagonu (zamocowany zwykle na czterech izolatorach). Docisk pantografu do przewodu powinien wynosić 7-9 kg.

Prąd dostarczany jest z podstacji trakcyjnej, w której dokonuje się zamiany typowego dla sieci energetycznych prądu przemiennego o średnim napięciu [15kV] na prąd stały o niższym napięciu (np. ok. 600V). Z podstacji prąd płynie biegunem dodatnim do sieci napowietrznej (jezdnej). Stąd trafia do silnika i innych urządzeń elektrycznych tramwaju, a z nich wraca szynami do bieguna ujemnego podstacji trakcyjnej. Szyny muszą tworzyć obwód ciągły, dlatego są łączone ze sobą przewodami oraz połączeniami międzytorowymi. To samo dotyczy rozjazdów, które muszą działać na takiej zasadzie, żeby nie przerywać obwodu prądu.

Image ... Image
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 20 Mar 2012, 12:08

Osprzęt elektryczny do tramwajów produkowano w Niemczech w następujących firmach:

AEG - Allgemeine Elektricitätsgesellschaft, AEG-Telefunken, Berlin (TUTAJ)
BBC - Brown, Boveri u. Cie, Mannheim (TUTAJ)
SSW - Siemens-Schuckert-Werke Berlin (TUTAJ)

W tramwajach koszalińskich stosowano chyba tylko silniki produkcji AEG.
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Mark II » 22 Mar 2012, 01:09

Z chwilą likwidacji tramwajów w Koszalinie należało pozbyć się taboru. Prawa do sprzedaży taboru zdobyła firma złomowa z Hamburga Eckardt & Co. Wykonano katalog sprzedaży z fotografiami wszystkich wagonów stojących na stacji w Mielnie. Z tego katalogu pochodzi właśnie zdjęcie przedstawiające letni wagon doczepny (Sommerbeiwagen) nr 35, za którym stoi jeden z dwóch zamkniętych wagonów doczepnych z górnymi świetlikami (Oberlichtbeiwagen) nr 30 lub 31 - wszystkie zostały sprzedane do Magdeburga.

Image

Źródlo/Quelle: Biuletyn informacyjny Towarzystwa Przyjaciół Tramwajów w Magdeburgu [Informationsblatt der Magdeburger Straßenbahnfreunde e.V.] (http://www.msf-ev.de/Info_Archiv-Dateie ... 8_2009.htm)
Mark II
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez lemon tree » 23 Mar 2012, 09:58

Rozkład jazdy opublikowany przez Magistrat w Kosliner Zeitung z 21 czerwca 1919 roku. Jak coś jeszcze odnajdę to prześlę.

Fahrplan der Stadt- u. Stranbahn vom 23 Juni 1919 ab - Rozkład jazdy tramwajów i kolei plażowej od 23 czerwca 1919 (odjazdy).
- Tramwaj jeździł według rozkładu minutowego - co 6 lub co 12 minut.
- Kolej plażowa jeździła według rozkładu godzinowego.
- Przejazd kolei plażowej do Mielna trwał 40 minut, do Unieścia 50 minut.
- W dzień powszedni było 12 kursów z Koszalina do Mielna (w tym 11 dalej do Unieścia), w niedzielę - 17 kursów (w tym 16 dalej do Unieścia). Do Unieścia tramwaj nie jechał tylko raz w ciągu dnia - z rana o 7.45 kiedy z Mielna zabierał wagon z mlekiem do Koszalina.
- Do niektórych kursów kolei plażowej dołączano wagon pocztowy albo wagon z mlekiem.

Image
Image
lemon tree
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Wiech » 23 Mar 2012, 11:16

Kiedy będzie całe tłumaczenie hasła z Wikipedii o tramwajach w Koszalinie???
Wiech
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Flavi » 23 Mar 2012, 12:16

Wiech napisał(a):Kiedy będzie całe tłumaczenie hasła z Wikipedii o tramwajach w Koszalinie???


Dzięki za to, że mobilizujesz nas do pracy, ale może sam byś się trochę włączył? Mógłbyś na przykład przejrzeć w bibliotekach cyfrowych (Bałtycka Biblioteka Cyfrowa, Zachodniopomorska Biblioteka Cyfrowa) przedwojenną prasę koszalińską i dzienniki urzędowe, poszukując haseł "Stadtbahn" czy "Strandbahn". Już samo odnalezienie tych haseł, wskazanie numeru i strony, byłoby bardzo pomocne. Pracujmy zespołowo, nie czekajmy na gotowce, każdy może jakoś pomóc, gdyby tylko mu się chciało.
Flavi
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez ZM » 23 Mar 2012, 16:49

@Flavi
Ale tłumaczenie z Wiki mógłbyś dokończyć.
ZM
 

PoprzedniaNastępna

Powróć do Historia Koszalina

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron