Tramwaje w Koszalinie

Dzieje Koszalina - od wieków słowiańskiego i pomorskiego, od 1653 roku brandenbursko-pruskiego.

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 14 Gru 2011, 23:28

Nie jestem znawcą historii tramwajów ale wydaje się że historycznie najstarsze są tramwaje dwuosiowe (Halle), po nich przyszły czteroosiowe (Wismar). Te dwuosiowe były bardzo krótkie, jeden wózek mógł zapewnić skręt tylko krótkiego pudła, dłuższe pudło musiało mieć w tamtych czasach dwa wózki nośne (czyli cztery osie). Wtedy tramwaje miały tzw. wózki skrzynkowe tzn miały odlewaną z żeliwa albo nitowaną skrzynię, w której znajdowały się dwie osie, napęd, hamulce itd. Resory były albo piórowe albo śrubowe (sprężynowe), w tych najstarszych tramwajach koszalińskich widać resory piórowe.

W opisie zawarta jest uwaga "Akley-Bremse" oznacza to ręczny system hamulcowy Ackley'a. Najstarsi z nas pamiętają jeszcze tramwaje w których do hamowania wykorzystywana była charakterystyczna korbka. Motorniczy kręcił korbka, a przekładnia pod podłogą nawijała łańcuch który pociągał za klocki do hamowania.
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 15 Gru 2011, 00:01

Rozwój tramwajów i kolejki plazowej w skrócie.

21 grudnia 1911 Städtische elektrische Straßenbahn zu Köslin (Miejskie Tramwaje Elektryczne w Koszalinie) otworzyły normalnotorową linię o długości 3,3 km z dworca przez centrum w kierunku Góry Chełmskiej. Do dyspozycji mają 7 wozów silnikowych i 4 doczepy.

1 lipca 1913 otwarto elektryczną Kolej Plażową o długości 14,3 km. Wychodziła z dworca, przez ok. 7 km prowadziła wzdłuż drogi do Mścic jako tramwaj. Następnie korzystała z ok. 5 kilometrowego odcinka dotychczasowej Kolejki do Mielna, a następnie - ponownie jako tramwaj - ok. 2,5 km do nowego przystanku końcowego w Unieściu.

1914 W roku 1914 tabor składa się z jednej lokomotywy elektrycznej, 15 dwuosiowych i 4 czteroosiowych wagonów silnikowych, po 6 dwu- i czteroosiowych wagonów doczepnych, 2 wagonów bagażowych, 5 towarowych i 2 specjalnych.

1 czerwca 1926 zostaje oddane do użytku odgałęzienie tramwaju z Danziger Straße (Gdańska, obecnie Piłsudskiego) do sąsiedniej miejscowości Rogzow (Rokosowo) długości 2,8 km, jednak składy rozpoczynają kursy z reguły przy dworcu tak jak w przypadku starszej linii.

1928 - długość wszystkich linii (tramwajowych i kolei plażowej) wynosi 20,3 km.

1 lutego 1937 obie linie tramwaju zostają zastąpione autobusami.

30 września 1938 zakończyła działalność również kolej plażowa.



Źródło: Wikipedia niemiecka. Hasło: Kösliner Stadt- und Strandbahn
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 15 Gru 2011, 13:47

Jeszcze jedna znaleziona w internecie ciekawostka. Po likwidacji swoich tramwajów Koszalin przekazał (sprzedał?) w 1938 cztery pojazdy (Wismar) do Magdeburga z numerami od 36 do 39 (według niektórych autorów było ich sześć) oraz cztery do Katowic z numerami od 32 do 35. Zdjęcie ukazuje wagon doczepny (Beiwagen).

Na tym wagonie doczepnym (Beiwagen) z numerem 35 (trafił do Magdeburga) widać napis na dole Kosliner Stadt- Standbahn (Koszalińska Kolej Miejska i Plażowa). Ma odkrytą platformę przednią i tylną, bocznych okien jest siedem, w tym pięć dużych z dwoma górnymi świetlikami.

Image
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez motorniczy7 » 20 Gru 2011, 23:39

W grudniu przypada 100. rocznica uruchomienia pierwszej linii tramwajowej w Koszalinie. Z tej okazji Archiwum Państwowe, Poczta Polska oraz kolekcjonerzy Bogdan Gołubicki i Robert Kasprowiak (także autorzy albumu o koszalińskich tramwajach, który ma się niebawem ukazać) zapraszają na okolicznościową wystawę. Uwaga, dość krótki czas wystawy - od 22 grudnia do 30 grudnia 2011 czyli zaledwie tydzień.

Image
motorniczy7
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Gringojan » 21 Gru 2011, 23:00

Na prezentacji nie mogłem być ale na wystawę, solennie się wybieram. Wydawnictwo już widziałem i na paru "momentach" poznęcam się ze starczą złośliwością - zbliża się Karnawał, więc jak zabawa to zabawa.
Gringojan
 
Posty: 137
Dołączenie: 09 Paź 2010, 23:46

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez kaktus_kolczasty » 04 Sty 2012, 02:02

Byłem w księgarni i przez dobre pół godziny oglądałem książkę panów B. Gołubickiego i R. Kasprowiaka pt. "Koszalińska komunikacja miejska i plażowa". Niestety, nie zdecydowałem się na kupno z powodu wysokiej ceny (ok. 60 zł) nie odpowiadającej moim zdaniem zawartości merytorycznej. Lwią część książki stanowią powszechnie dostępne od kilkudziesięciu lat zdjęcia tramwajów (z podpisem, w którym miejscu tramwaj się znajduje), mapki, zdjęcia z wystawy 1912 roku itd. Ilość oryginalnych fotografii, których jako osoba interesująca się historią Koszalina nie widziałem wcześniej, oceniam na 10-15 proc. wszystkich zamieszczonych. Pewną ciekawostkę stanowi opis wykorzystania kolejki w obiektach militarnych w Unieściu. Z ok. 120 stron objętości, ok. 30 stron zajmuje prezentacja MZK oraz biletów MZK, wyjątkowo szczegółowe kwestie kolekcjonerskie, które raczej nadają się na katalog niż książkę popularną.

Treść przejrzałem pobieżnie, rzuciła mi się w oczy niemiecka periodyzacja dziejów Pomorza. Jako że całości nie przeczytałem, nie mogę wyciągać zbyt daleko idących wniosków. Wiem jedno, książka wydana pod mecenatem MZK, a wiec spółki miejskiej, do której z tego co pamiętam jako podatnicy dokładamy ok. 5-6 mln zł rocznie, nie wymagająca nakładów związanych z wykupem praw autorskich do zdjęć, planów, treści itd. nie powinna być tak droga. Autorzy zawiedli mnie również jako pasjonaci, narzucenie tak wysokiej ceny świadczy o innych oczekiwaniach, niż tylko popularyzowanie historii Koszalina. Jest to jedna z tych licznych wydanych w ostatnich latach w Koszalinie pozycji, które przybliżają i tłumaczą na język polski to co zostało już wcześniej wydane w Niemczech, nie wnosząc zwykle nic oryginalnego. Jest to na pewno cenna inicjatywa, potrzebna miłośnikom historii Koszalina, ale bardziej komercyjna niż popularyzatorska i raczej adresowana do wąskiego grona znawców historii, niż do szerokiego grona odbiorców, mieszkańców Koszalina.
Awatar użytkownika
kaktus_kolczasty
 
Posty: 293
Dołączenie: 01 Lis 2008, 00:18

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez MarianR » 14 Sty 2012, 13:27

Tramwaje na mijance na Rynku (Markt). Ulica w głębi to Bergstasse - Podgórna, dwa okazałe gmachy to po prawej stronie hotel "Następca tronu" (róg dzisiejszych Zwycięstwa i 1 Maja) oraz po lewej stronie dom handlowy Heinricha Frischera (obecnie róg Rynku Staromiejskiego i Zwycięstwa). Ze zbiorów MarianR.

Image
MarianR
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez MarianR » 14 Sty 2012, 13:34

Tramwaj na Adolf Hitler Strasse jak hitlerowskie władze nazwały historyczną ulicę Bergstrasse (Podgórną), dzisiejszą Zwycięstwa. Tramwaj znajduje się mniej więcej na wysokości obecnego Empiku. Po prawej, róg Grodzkiej/Zwycięstwa oraz fragment parku. Ze zbiorów MarianR.

Image
MarianR
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez MarianR » 14 Sty 2012, 13:58

Na powiększeniu tramwajów widać że są to wozy silnikowe Nr 1 oraz Nr 2. Nr 1 stoi na mijance i jedzie w stronę dworca kolejowego. Numer 2 jedzie w kierunku Bergstasse (Podgórna), obecnie Zwycięstwa, gdzie na rogu Danzigerstarsse (Gdańskiej) obecnie Piłsudskiego oraz Rogzower Allee (Bergstrasse/Podgórna/Zwycięstwa się w tym miejscu kończyła i przechodziła w Rogzower Allee - Aleje Rokosowskie) linia tramwajowa rozwidlała się, jedna szła w kierunku Góry Chełmskiej, druga do Rokosowa.

Image
MarianR
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Justus » 14 Sty 2012, 19:41

MarianR napisał(a):... linia tramwajowa rozwidlała się, jedna szła w kierunku Góry Chełmskiej, druga do Rokosowa.


Jedna uwaga. Często pisze się, że tramwaj kursował an Górę Chełmską, w przenośni można tak pisać, ale miejscem uwidocznionym na tablicy na tramwaju był "Gollenwald" - Las Chełmski.
Justus
 

PoprzedniaNastępna

Powróć do Historia Koszalina

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron