Tramwaje w Koszalinie

Dzieje Koszalina - od wieków słowiańskiego i pomorskiego, od 1653 roku brandenbursko-pruskiego.

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 15 Mar 2010, 22:58

Zdjęcie dworca kolejowego z dobrze widoczna linią tramwajową, tworzącą jakby łuk z wybrzuszeniem w stronę ulicy Dworcowej (Banhof Strasse). Prawdopodobnie w ten sposób uzyskano większy plac manewrowy przed samym dworcem. Chodziło o to, żeby ruch konny, samochodowy i rowerowy nie kolidował z tramwajowym. Ale był też ważniejszy powód, chodziło o możliwość mijania sie tramwajów oraz podstawiania ich bliżej dworca, żeby pasażerowie nie musieli przechodzić przez ulicę. Rozwiązano to w niezwykle pomysłowy sposób, tworząc te wybrzuszenie, które umożliwiało zbudowanie cofki (krótki odcinek ślepego toru) spełniającej zarówno rolę mijanki jak i przystanku przy samym dworcu. Typowo niemiecka robota, proste, tanie i łączące kilka funkcji naraz. Tramwaj zjeżdżał z głównego toru, podjeżdżał pod prawe większe skrzydło gmachu (widać to na zdjęciach wcześniejszych), wysadzał zabierał pasażerów, motorniczy zmieniał pomost przedni na tylny (lub odwrotnie), wjeżdżał na tor, teraz motorniczy musiał wysiąść i specjalnym prętem przesunąć tor i już mógł spokojnie jechać do miasta.

Patrząc wprost na zdjęcie, w prawą stronę tory od placu przed dworcem (Vorplatz) idą ulicą Eisenbahn Strasse (Kolejowa - obecnie Armii Krajowej, chociaż nie jest to zbyt ścisłe, dawna uliczka była wąska i szła tam gdzie dziś idzie chodnik od strony nasypu kolejowego) do wiaduktu kolejowego, przechodzą pod nim i idą dalej ulicą Morską (Buchwald Strasse) w stronę Lasu Bukowego (Buchwald - Buczyska) i Mścic. Obok wiaduktu, po stronie ul. Morskiej znajdowało się Depo, czyli zajezdnia tramwajowa, do której prowadził krótki odcinek bocznego toru.

Patrząc wprost na zdjęcie, w lewą stronę tory idą Eisenbahn Strasse (Kolejowa) do zakrętu z Neuetor Strasse (Nowobramska, dziś Zwycięstwa) przy obecnym dworcu PKS, tam gdzie jest obecnie odcinek ulicy tylko dla autobusów rejsowych i stąd prowadzą do centrum.

Image
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Flavi » 24 Mar 2010, 00:03

Cz. 3 tłumaczenia z niemieckiej Wikipedii

Koszalińska Kolej Miejska i Plażowa (Kösliner Stadt- und Strandbahn)

Niebawem po uruchomieniu tramwaju miejskiego w Koszalinie, Przedsiębiorstwo Kolejkowe Mścice-Mielno sp. z o.o. wpadło w problemy finansowe, których rozwiązanie leżało w interesie Koszalina, władze komunalne podjęły więc decyzję o rozszerzeniu kolei elektrycznej z centrum miasta aż do Bałtyku. Nowe połączenie uwzględniało włączenie istniejącej Kolejki Mścice-Mielno.

Tak więc 1 lipca 1913 otwarto Kolej Plażową o długości 14.3 km. Rozpoczynając się od dworca kolejowego, przebiegała jako tramwaj wzdłuż drogi do Mścić przez 7 km, potem wjeżdżała na 5 km odcinek Kolejki z Mścic przez Strzeżenicę do Mielna, a następnie ponownie stawała się tramwajem jadąc przez 2,5 km do punktu końcowego kurortu Unieście.
Flavi
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 06 Kwi 2010, 11:55

Kolejna mijanka była na wysokości Rynku. Linia tramwajowa w Koszalinie była jednotorowa, co wymagało stosowania co jakiś czas mijanek. Jedną rozwiązanie widzieliśmy przed dworcem kolejowym, ale nie była to typowa mijanka (boczny ślepy tor, umozliwiający mijanie sie, a jednoczesnie spełniający rolę przystanku przed dworcem), druga była na ulicy Bergstraße (Zwycięstwa) na wysokości Rynku. Na zdjęciu po prawej stronie widać przedwojenny ratusz. Trzeba sie dobrze wpatrzyc w zdjęcie, w miejscu gdzie kobieta przechodzi przez ulicę widać zarys mijanki. Tuż przy prawym brzegu zdjęcia widac dom (z początkiem napisu Zigaret), który stał chyba do dozynek w 1975 roku. Wielu z nas ten dom pamięta z tego, ze na parterze był sklep harcerski, gdzie można było kupic tzw. gumę lotniczą do produkcji procy :lol: , za budynkiem, od zaplecza była nabijalnia syfonów (chodziło sie z syfonem z grubego szkła i tam facet nabijał z butli gazowej wodę) :shock: . To byly czasy!

Image
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 06 Kwi 2010, 11:58

To samo miejsce widoczne z głebi Rynku, zza pomnika Prusaka. W lewym dolnym rogu widać tramwaj koszaliński w całej okazałości na tle Ratusza. Tramwaje zmieniały kolory, ale o tym przy innej okazji. Niech najpierw Falvi upora sie z tłumaczeniem :P . Po prawej strony widać zachodnią pierzeję Rynku, które tak bardzo żałują "miłosnicy Koeslin", ze niedługo zaządają żeby Rusek odszkodowania zapłacił. W rzeczywistości część pierzei była już w fatalnym stanie, składała sie z bardzo starej zabudowy, którą przy pierwszej przebudowie i wraz z rozwojem miasta i tak trzeba by było wyburzać. Nie dotyczy to wszystkich obiektów, ale na pewno zachodniej i północnej pierzei Rynku. Przed tramwajem widoczny jest słup elektryczny trakcji tramwajowej, dalej następny.

Image
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Flavi » 07 Maj 2010, 09:30

Zajezdnia tramwajowa znajdowała się na początku ulicy Morskiej (Buchwald Strasse - ta ulica obejmowała wówczas dzisiejszą Jana z Kolna) tuż za wiaduktem kolejowym. Na niemieckich planach oznaczana jako Depot der städtische Straßenbahn (Zajezdnia miejskich tramwajów) ewentualnie Straßenbahn depot (Zajezdnia tramwajowa). Budynek widoczny po lewej stronie istnieje do dzisiaj. Pracownicy linii tramwajowej są umundurowani, co widać na zdjęciu, zgodnie z pruskim zwyczajem, ze jak ktoś czymś kieruje (nawet tramwajem) to powinien chodzić w mundurze, najlepiej jeszcze z karabinem na plecach. ;) Wzdłuż ulicy widać słupy trakcji elektrycznej, jakie jeszcze i dziś można spotkac w niektórych miejscach na trasie Koszalin - Mielno. Po prawej stronie w głębi widoczny nasyp kolejowy.

Image
Flavi
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Flavi » 07 Maj 2010, 11:32

Tutaj mamy widok od strony dworca na ulicę Dworcową (Banhof Strasse, a na planach z 1939 roku Neue Banhofstrasse, czyli Nowa Dworcowa lub Nowodworcowa w odróżnieniu od starej ulicy Dworcowej, tak nazywano mniej więcej dzisiejszą Okrzei). Jak widać ulica nie jest jeszcze zabudowana. W głębi widać frontony budynków przy ulicy Jana z Kolna (wówczas Buchwald Strasse - ulica Jana z Kolna była wtedy jedna ulicą z dzisiejszą Morską, nie było rozdziału, bo historycznie ukształtowała się jako jedna). W oddali katedra, wówczas kościół Mariacki (Marienkirche)

Tramwaj widzimy w całej okazałości, na karoserii ma herb miasta (głowa Jana Chrzciciela z labrami), poniżej napis "Kösliner Straßenbahn" oraz numer wozu "6". Bileter i motorniczy umundurowani. O wozach tramwajowych i sprawach technicznych niech pisze DonPierdo.


Image
Flavi
 

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 23 Lip 2010, 10:01

Tramwaj przy obecnym placu Wolności (przed wojną Friedrich-Wilhelm Platz). Patrząc na zdjęcie po prawej stronie niewidoczna duża poczta, po lewej stronie istniejąc do dzis budynek na rogu ulicy Zwycięstwa i Piastowskiej (wtedy Club-Haus, dzis mieści sie tam chyba prokuratura, słynna z wypijania dużych ilości kawy i nic poza tym ;) ). Po prawej nie istniejące juz budynki (bliżej Andersa pozostał jeszcze jeden budynek wschodniej pierzei placu - wystawiony jest obecnie na sprzedaż). Na tramwaju tablica: Hauptbahnhof - Dworzec główny (a był jakiś inny oprócz wąskotorówki? :D ). Na ulicy widać rozjazd tramwajowy, prawdopodobnie znajdowała sie tu kolejna mijanka. Ulica brukowana. Starzy Koszaliniacy pamiętaja jeszcze fragmenty tego bruku z koleinami dla szyn tramwajowych, chyba jeszcze do lat 70-tych na rogu Piłsudskiego (wtedy Armii Czerwonej, wcześniej Danzigerstasse - Gdańska) był taki fragment odkryty. Przyjezdni oczywiście nie pamiętają, no bo i jak maja pamiętać ;)

Image
Ostatnio edytowany przez donpierdo 23 Lip 2010, 10:49, edytowano w sumie 3 razy
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 23 Lip 2010, 10:15

To samo miejsce w porze letniej. Tutaj lepiej widać mijankę.

Image
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez donpierdo » 23 Lip 2010, 10:30

Przy okazji wrzucam słynne zdjęcie z inauguracji tramwaju w Koszalinie - grudzień 1911 (?). Korekta dokonana przez Gringojana: To jest uroczystość otwarcia nowo zbudowanej powiatowej kasy oszczędnościowej. Róg ulic Eisenbahn Strasse (Kolejowa) i Neuetor Strasse (Nowobramska, dziś Zwycięstwa), tam gdzie jest obecnie łącznik między Aleją Monte Cassino a Zwycięstwa użytkowany przez PKS - są tam perony autobusowe i dojazd do placu manewrowego autobusów (nie wiem, czy ten odcinek ma jakąś nazwę, chyba nie). Na tramwaju tablica "Gollen", czyli Góra Chełmska, chociaz wiadomo, ze do G.Ch. tramwaj nie dojeżdżał, tylko do jej podnóża gdzieś na wysokości obecnego szpitala (o tym innym razem). Widoczny na pierwszym planie gmach wyleciał w powietrze na początku lat 70-tych, wysadzony przez pracownika PKS, który chciał w ten sposób zatrzec slady malwersacji. Pamiętam nawet nazwisko tego gościa, ale go nie wymienie, w kazdym razie nie zdążył uciec i zginął w budynku.

Image
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Tramwaje koszalińskie

Postprzez Flavi » 01 Sie 2010, 11:27

Tramwaj na dzisiejszej ulicy Zwycięstwa w okolicach Nowej Bramy. Zwracają uwagę przeciwsłoneczne markizy. Ten fragment zabudowy z charakterystycznym zegarem dobrze pamiętam. Wyburzono to wszystko na dożynki w 1975 roku.

Image
Flavi
 

PoprzedniaNastępna

Powróć do Historia Koszalina

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron