Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Czym żyje Koszalin - aktualne wydarzenia, bieżące dyskusje, ciekawostki, galerie fotograficzne.

Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez Krzysztof » 09 Sty 2010, 17:48

Polska jest najniebezpieczniejszym krajem dla rowerzystów w Unii Europejskiej. W UE na 1 mln mieszkańców ginie w wypadkach drogowych średnio 4 rowerzystów, w Polsce - aż 18. Statystyki pokazują także, że winę za większość wypadków ponoszą kierowcy, a nie rowerzyści. Ponad połowa rowerzystów przyznaje, ze została uderzona bokiem przez jakieś auto. Badania rozwiewają również mit, że przyczyną wypadków z udziałem rowerzystów jest alkohol, okazuje się, że tylko jeden na 12 rowerzystów uczestniczących w wypadku jest pijany. U nas rowerzysta, to jeszcze ktoś gorszy od zmotoryzowanego, obywatel drugiej kategorii. Daleko nam jeszcze do kultury rowerowej Duńczyków, Holendrów, Niemców.

W tej chwili w Sejmie leży projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym, która ma wprowadzić wydzielone pasy ruchu dla rowerów na drogach publicznych, zezwolić na jazdę chodnikiem w przypadku gorszych warunków pogodowych, a także zezwalać rowerzystom na wyprzedzanie z prawej strony pojazdów wolno jadących i stojących w korkach.

Te wszystkie pomysły nie zastąpią jednak rozwiązania najlepszego z najlepszych - specjalnych ścieżek rowerowych. A jak przedstawia się sytuacja w Koszalinie, ile mamy ścieżek rowerowych, czy tworzą jednolitą sieć miejska, czy wszystkie części miasta są skomunikowane ścieżkami, czy są one dobrze oznaczone, w jakim są stanie technicznym. Opiszmy sytuację i stwórzmy raport na ten temat. Gorąco zachęcam, również z tego powodu, że KOMK, to przecież najbardziej znany rowerzysta koszaliński Stefan Romecki.


Źródło informacji o wypadkach: Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, 2010-01-06.

Opisujcie znane wam odcinki ścieżek rowerowych, my z donPierdo uzupełnimy je grafiką i zdjęciami.
Awatar użytkownika
Krzysztof
Administrator
 
Posty: 796
Dołączenie: 26 Paź 2008, 22:18
Miejscowość: Koszalin

Re: Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez donpierdo » 09 Sty 2010, 21:33

Bardzo łatwo sprawdzic, jak u nas wygląda sprawa ścieżek. Naniosłem na mapkę Koszalina istniejące ściezki rowerowe, te uwidocznione na różnych planach miasta i za takie uznane (chociaż co do niektórych mam poważne wątpliwości czy mozna je nazwać ścieżkami), pominąłem natomiast wszystkie ścieżki "nieoficjalne", dzikie, wytyczone przez samych rowerzystów. Wygląda to raczej mizernie. Jutro dokonam omówienia. W Koszalinie problem ścieżek rowerowych jest w powijakach. Chwała Ci Krzysztof za to, ze podniosłeś ten temat. Ścieżki to nasza wielka szansa na zagospodarowanie Jamna i wybrzeża. Bez tego dziś ani rusz. Turystyka rowerowa w czystym klimatycznie, nie przeludnionym regionie wypoczynkowym, możliwość bezpiecznego poruszania się po dość rozległym, niezwykle atrakcyjnym przyrodniczo terenie (las, jezioro, morze, wieś, plaża, szuwary przybrzeżne - wszystko w jednym). To jest atrakcja jak cholera!!! Niemcy aż piszczą na sama myśl o czymś takim. Maja dość samochodów i betonowych autostrad donikąd. Skandynawie przyjadą, bo nie maja piaszczystych plaż. Ale nikt nie przyjedzie jeśli nie będzie dobrych ścieżek. To jest podstawa.

Tak więc mamy ścieżki w Koszalinie, na pierwszy rzut oka wygląda to nieźle.

Image

Podkład wykonano na mapie z Google Maps.

Następnie usunąłem podkład z siatką ulic i pozostawiłem same ściezki. Jaki jest efekt każdy widzi. Chaos doskonały. Uderza przede wszystkim przypadkowość i brak pomysłu, idei przewodniej, kompleksowości, koordynacji. Jak bułka ponadgryzana ze wszystkich stron. Niestety, dopiero chyba teraz przy projektowaniu nowych ulic uwzględnia się ścieżki rowerowe. Kiedyś albo tego nie robiono albo traktowano jako niepotrzebna ekstrawagancję. Stąd takie efekty jak widać. Projektanci musza uwzględnić przebieg sieci energetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych itd, musza uwzględnić zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale nie musza uzwględnić ścieżek rowerowych. Tymczasem, to juz powinna być norma.

Image

Jak powinna wyglądać ta mapka, gdybyśmy problem ścieżek rowerowych traktowali powaznie??? Powinna niemal idealnie odwzorowywać sieć przynajmniej ważniejszych ulic, wytyczac trasy turystyczne, łączyć miejsca zabytkowe. Mapa ścieżek powinna na pierwszy rzut oka przypominac nam mapę miasta. A co tutaj mamy? Przepis na bigos świąteczny: wszystkie resztki stołowe w ciągu roku wsypuj do jednego garnka, przed świętami zagotuj. :mrgreen:
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez donpierdo » 10 Sty 2010, 16:57

Analiza przebiegu ścieżek rowerowych w Koszalinie pozwala na sformułowanie kilku wniosków, które niestety nadają się wprost do nonsensopedii. ;) Mamy tutaj całkowity mętlik i zaprzeczenie prawom logiki. Jazda rowerem w Koszalinie to swoiste połączenie kolarstwa, biegu przełajowego, triathlonu oraz konspiracji. Wysiłek fizyczny z dreszczykiem emocji. Przypomina wizytę w pewnym przybytku - krótka chwila przyjemności połączona z wysokim stopniem ryzyka. :lol:


Wady

1. W Koszalinie rowery są traktowane jak samochody i jeżdżą po obwodnicach.
2. Ścieżki rowerowe służą do zwiedzania hipermarketów i dalekich przedmieść.
3. Przeciętny koszalinianin na zakupy jedzie rowerem, a na zwiedzanie zabytków- samochodem.
4. Ścieżki starannie omijają wszelkie godne odwiedzenia miejsca, parki, gmachy i zabytki.
5. Szlaki międzynarodowe i krajowe wiodące przez Koszalin są niedostepne dla rowerzystów.



Zalety

1. Ściezka do Mielna.
2. Ścieżka na Górę Chełmską.
3. Ściezka do Jamna (nie dokończona).
4. Sprzyjające warunki dla ścieżek - wyjątkowo duża powierzchnia miasta w stosunku do liczby ludności.
5. Dużo terenów zielonych.


Opis

1. Ani jedna ścieżka nie przecina miasta po jego średnicy, wzdłuż osi geograficznych (północ-południe, wschód-zachód i pochodnych). Trzeba pamiętać, że ruch samochodowy puszcza się po obwodzie miasta, a ruch rowerowy po średnicy. Ściezki rowerowe przebiegaja po liniach prostych, bo w przypadku wiekszego terenu, trzeba się liczyć z fizycznymi mozliwościami rowerzystów i turystów rowerowych. Podobnie jak ciągi piesze powinny byc prowadzone w miarę mozliwości po liniach najkrótszych i przecinać miasto przynajmniej w dwócj zasadniczych kierunkach Pł-Pd i W-Z. Tymczasem w Koszalinie jedyna ciągła i - od biedy - kompletna ścieżka rowerowa przebiega właśnie wzdłuż obwodnicy (Traugutta - 4 Marca). Żeby było smieszniej, ściezki w tym miejscu sa zdublowane - na dość długich odcinkach przebiegają po obu stronach jezdni. W skali miasta powoduje to wyraźną asymetrię i dysproporcję w rozmieszczeniu ścieżek. Oczywiście, ściezki wzdłuż obwodnic muszą być budowane, ale nie mogą to być jedyne ścieżki w mieście.

2. Nie istnieje ani jeden kompletny, dokończony odcinek komunikacji rowerowej poza wspomnianym odcinkiem (Orląt Lwowskich) - Traugutta - 4 Marca. Gdyby ktoś chciał przejechać Koszalin trzymając się ścieżek rowerowych, bedzie to wyglądać tak: jadę 100 metrów - przeprowadzam rower 50 m przez przejścia dla pieszych - jadę 80 m w tym 20 metrów w miejscu nie dozwolonym (może strażnik miejski nie zauważy) - niosę rower na plecach przez wertepy - jadę 150 m - przemykam 200 m w niedozwolonym miejscu (może policja nie zauważy) - jadę 50 m - przeprowadzam rower 60 m ..... itd. Słowem, jazda rowerowa w Koszalinie to połączenie kolarstwa, biegu przełajowego, trathlonu oraz konspiracji. Gdybym był złoslwy powiedziałbym, ze przypomina wizyte w pewnym przybytku - krótka chwila przyjemności połaczona z wysokim stopniem ryzyka.

3. Centrum jest zupełnie wyłączone z ruchu rowerowego, co stanowi ewenement w skali europejskiej, tam centra są raczej wyłączane z ruchu samochodowego, a udostepniane wyłącznie dla ruchu pieszego i rowerowego. Wyobraźmy sobie, ze mamy już turystów i wczasowiczów w Jamnie, Łabuszu i na koszalińskiej Rivierze. Do Koszalina dojada bezpieczną ścieżką rowerową, która pewnie niedługo zostanie przedłużona, ale co będą robić w Koszalinie? Będą jeździć wokół centrum i zastanawiac sie, gdzie zostawic rowery, żeby im nim nie ukradli? Przeciez to nonsens. Koszalin jest po prostu nie przystosowany do obsługi turystów rowerowych, których bedzie przybywać, a z czasem w Polsce zapanuje na nie moda, kiedy zmęczymy sie samochodami i zaczniemy dbac o zdrowie.

4. Żaden znaczniejszy zabytek koszaliński nie znajduje sie na trasie głównych ścieżek rowerowych (katedra, mury obronne, kaplica zamkowa, domek kata, ulica Piłsudskiego). Jeśli spojrzycie na mapę, zauważycie, że całe stare miasto jest pozbawione ścieżek rowerowych, no może z wyjątkiem Sportowej doliny, gdzie jedna ścieżka wdziera się najbliżej murów miejskich wytyczających stare miasto. Ale nawet tam, brakuje jej jeszcze ze 200-300 metrów do murów. Na mapie miasta zauważymy natomiast szczególnie duże nagromadzenie ścieżek w okolicach hipermarketów (galerii) - Forum i Emka. Wiadomo przecież, że w Koszalinie na zakupy jeździmy rowerami, a zabytki zwiedzamy z wnetrza samochodu. Zupełnie tak samo jak sołtys Wąchocka.

5. Wydaje sie to nieprawdopodobne, ale ścieżki starannie omijają naszą perełkę - park Książąt Pomorskich. Są tam tylko jakieś ścieżki "nieoficjalne", jak określa sie prawo przejazdu na własne ryzyko przez niektóre alejki. Nasze ściezki omijają miejsca, które są stworzone do tego, zeby po nich chodzic i jeździć rowerami. Tutaj jedna uwaga: w Danii nie wolno wijeżdżać rowerami do parków, ale wynika to zupełnie z innych przesłanek (rowerzyści maja labę w calym mieście, a parki są wyłącznie dla pieszych). W Koszalinie przez park powinna przebiegać jedna trasa rowerowa (chyba ta przy murach obronnych), a pozostałe alejki powinny byc wyłączone z ruchu rowerowego.

6. Brak ścieżek na wlotach i wylotach głównych dróg przebiegających przez Koszalin. Dwie drogi krajowe krzyżuja się w Koszalinie, a z czterech wjazdów-wyjazdów, trzy są praktycznie pozbawione ścieżek. Droga krajowa 6: wlot (ul. Szczecińska) - niewielki odcinek ścieżki rowerowej na przedmieściu; wylot (ul. Gdańska) - brak ścieżek. Droga krajowa 11: wlot (ul. Morska) - jest ściezka rowerowa prowadząca aż do Mścic; wylot (ul. Gnieźnieńska) - brak ścieżek aż do galerii handlowej Forum. Gdyby ktoś myślał, że droga krajową jest tylko droga krajową, to podsuwam mu definicję: "Droga krajowa - jedna z dróg publicznych, umożliwiających krajową i międzynarodową komunikację kołową pomiędzy dużymi miastami oraz ogólnodostępnymi przejściami granicznymi, która jest rekomendowana do ruchu długodystansowego i tranzytowego" (Wikipedia).
Ostatnio edytowany przez donpierdo, 13 Sty 2010, 15:21, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez Krzysztof » 10 Sty 2010, 17:41

Polecam stronę internetową www.streetsblog.org na której można zobaczyć Kopenhagę rowerową. Aż 36% mieszkańców Kopenhagi podróżuje do pracy i szkoły na rowerze. Program rowerowy przewiduje, że w roku 2015 ten wskaźnik osiągnie 50%. Uczmy się od najlepszych, do tego bliskich geograficznie miast, a takie gadanie, że tam kultura, nawyki, gdzie nam do nich, od razu odrzucam. Z moich obserwacji wynika, ze uczymy sie bardzo szybko, jeśli widzimy sens i korzyści dla siebie. Kiedyś zbieranie kupek po psie to byla futurologia, dziś jest już bardzo duży postęp. Poza tym, kiedyś trzeba zacząć.

Image

Foto ze strony http://www.streetsblog.org

W Kopenhadze są różne sposoby zaznaczania ścieżek rowerowych, mogą to być specjalne pasy drogowe dla rowerzystów, może to być pas wytyczony linią namalowana na asfalcie albo też małymi diodkami LED, może to być po prostu zamalowany na niebieski kolor kawałek ulicy w miejscach niebezpiecznych np. skrzyżowaniach. Jest też mnóstwo parkingów rowerowych. Na tej samej stronie, pod adresem (www.streetfilms.org) można obejrzeź fajne filmy o jeżdzie rowerowej m.in. po Kopenhadze i Nowym Jorku.

Z kolei pod tym adresem www.copenhagencyclechic.com można zobaczyć jak Duńczycy pomykają na rowerach po śniegu, a przy tym słuchaja jeszcze muzyki i gadają przez komórki. Mogą, bo wszystko jest dobrze zorganizowane, a ich bezpieczeństwu nic nie zagraża.

Polecam także filmik na YouTube pod tytułem Cycle Copenhagen.
Awatar użytkownika
Krzysztof
Administrator
 
Posty: 796
Dołączenie: 26 Paź 2008, 22:18
Miejscowość: Koszalin

Re: Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez MP » 12 Sty 2010, 12:32

koszalin7.pl napisał(a):We wrześniu koszalińscy radni uchwalili „Studium rozwoju ruchu rowerowego w Koszalinie”, które opracowała firma “Pracownia Edukacji Marcin Hyła” z Krakowa.


Przydałoby się jakieś omówienie tego studium. Pierwszy raz o tym słyszę.
MP
 

Re: Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez Krzysztof » 12 Sty 2010, 19:59

MP napisał(a):
koszalin7.pl napisał(a):We wrześniu koszalińscy radni uchwalili „Studium rozwoju ruchu rowerowego w Koszalinie”, które opracowała firma “Pracownia Edukacji Marcin Hyła” z Krakowa.


Przydałoby się jakieś omówienie tego studium. Pierwszy raz o tym słyszę.


Opracowanie pana Hyły w formie załącznika do uchwały Rady Miejskiej można pobrać ze strony koszalin.pl - Biuletyn Informacji Publicznej (BIP). Niestety, nie ma tam żadnych mapek. Z treści tego opracowania wynika, ze do opracowania załączona była płyta DVD, ale w Internecie tego nie ma, a z tego co słyszałem radni tez tego nie dostali. Pozostaje nam tylko liczyć na don Pierdo, ze nam taką mapke sporządzi i wytłumaczy łopatolo.
Awatar użytkownika
Krzysztof
Administrator
 
Posty: 796
Dołączenie: 26 Paź 2008, 22:18
Miejscowość: Koszalin

Re: Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez donpierdo » 13 Sty 2010, 03:03

Nie czuje się kompetentny do tego, żeby oceniać studium fachowca, ale przynajmniej spróbuję nałożyć proponowane przez niego trasy rowerowe na mapę miasta. Autor tej koncepcji podzielił trasy według klucza hierarchicznego (główne i pozostałe) oraz funkcjonalnego (użytkowe i rekreacyjne). Ja je po prostu nałożę na mapę i porównam, a wnioski nasuną się same. Na razie małe mapki, żeby zrozumieć koncepcje, a później powiekszymy.

Image ... Image

Mapka 1. Po osi wschód-zachód, autor koncepcji zaplanował trzy trasy.
Trasa Wschód-Zachód I (czerwona ciągła linia): Szczecińska, Zwycięstwa, Lubiatowska.
Trasa Wschód-Zachód II (pomarańczowa): Bohaterów Warszawy, Monte Cassino, Fałata, Gdańska.
Trasa Wschód-Zachód III (czerwona przerywana): Lechicka, Konstytucji 3 Maja, Park Książąt Pomorskich, Andersa, Piłsudskiego, Słupska.

Mapka 2. Po osi północ-południe zaplanowano dwie trasy.
Trasa Północ-Południe (niebieska ciągła): Władysława IV, Monte Cassino, Młyńska, 1 Maja, Połczyńska.
Trasa Północ-Południe II (niebieska przerywana): Morska, Monte Cassino, Dąbrowskiego, Park Książąt Pomorskich, Heleny Modrzejewskiej, Gnieźnieńska.

Image ... Image

Mapka 3. Przebieg głównych tras średnicowych. Po nałożeniu na siebie mapek 1 i 2 widzimy umiejscowienie głównych tras po osiach północ-południe i wschód-zachód.

Mapka 4. Zaplanowano dwie trasy obwodowe.
Trasa Obwodowa Wewnętrzna (zielona przerywana): Armii Krajowej, Monte Cassino, Rotmistrza Pileckiego, Janka Stawisińskiego, Krakusa i Wandy.
Trasa Obwodowa Zewnętrzna (zielona ciągła): Jana Pawła II, Orląt Lwowskich, Traugutta, 4 Marca, Słowiańska, Mieszka I, Przemysłowa, Sienkiewicza, Bosmańska, Batalionów Chłopskich, Kwiatkowskiego, Na Skarpie, Sikorskiego, Jana Pawła II.
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez donpierdo » 13 Sty 2010, 15:55

Teraz wszystko zusamen do kupy: północ-południe + wschód-zachód + obwodowe. Mamy sieć komunikacji rowerowej miasta. Nie jest ona pozbawiona słabych punktów, zwłaszcza w newralgicznych miejscach, ale o tym później. W tej chwili rozważamy sama koncepcję bez wchodzenia w to, czy na pewnych odcinkach będzie technicznie wykonalna. Oprócz przedstawionych tu tras głównych sa jeszcze dwie trasy rekreacyjne (Dzierżęcińska Północna i Dzierżęcińska Południowa) oraz sześć tras pozostałych (Wojska Polskiego), (Waryńskiego, Kościuszki i Podgórna), (Świętego Wojciecha), (Ciąg Staszica - Moniuszki - Sportowa - Wańkowicza wraz z odnogą w ul. Kopernika do Rolnej), (Planowane drogi na południu miasta), (Zachodnia obwodnica Koszalina). Zamieszczony w opracowaniu opis przebiegu tych tras nie wystarcza do tego, żeby nanieść je na mapę.

Image

Źródło: Mapki wykonałem na podstawie: "Studium rozwoju ruchu rowerowego w Koszalinie", Pracownia Edukacji Marcin Hyła, czerwiec 2009 (Załącznik do uchwały Nr XL/450/2009 Rady Miejskiej w Koszalinie z dnia 24 września 2009 r.).

Mapki: na podkładach Google Maps.
Ostatnio edytowany przez donpierdo, 13 Sty 2010, 16:13, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
donpierdo
 
Posty: 136
Dołączenie: 26 Lip 2009, 07:55

Re: Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez xxxx » 13 Sty 2010, 16:11

Da się porównać siec projektowana z istniejącą obecnie tak jak to zrobiłes wczesniej bez siatki ulic?
xxxx
 

Re: Ścieżki rowerowe w Koszalinie

Postprzez Bikeman » 13 Sty 2010, 16:49

Amsterdam ma 400 km tras i ścieżek rowerowych (fietspaden). Jazda w mieście na rowerze jest bezpieczna. Zwykle trasy biegną po prawej stronie ulicy, a w przypadku drogi dwupasmowej biegną tylko po jednej stronie. (W studium dla Koszalina są zalecane po obu stronach dwupasmówek co wydaje się pewnym marnotrawstwem środków i możliwości). Wytyczone są białymi liniami i symbolami rowerów malowanymi na jezdniach lub na ścieżkach o kolorze czerwonym.

W Amsterdamie jest wiele znaków i sygnałów zaprojektowanych specjalnie dla rowerzystów. Wbrew przekonaniu, największy problem stanowią na trasach rowerowych piesi turyści. Chodzą nieświadomie po trasach i wywołują zagrożenie. Rowerzyści używaja wówczas dzwonków.

Image

Foto: About.com Amsterdam Travel

Problemem są kradzieże rowerów, dlatego zaleca się, żeby mocowac rowery do stojaków, ale nie za przednie koło (bo zdarzało się, że koło zostawało a rower znikał), ale wokół ramy. Są też miejsca oznaczone "Hier geen fietsen plaatsen" (Nie stawiać tutaj roweru), ktorych nie wolno ignorować, bo rower może zostac skonfiskowany. Zaleca się, żeby mieć przy sobie rowerową mapę Amsterdamu, mozna je z łatwością nabyć, są na nich zaznaczone trasy rowerowe, warsztaty naprawy rowerów, wypożyczalnie rowerów, miejsca warte zwiedzenia itd.

Źródło: Shannon McAllister, Amsterdam Travel Guide, Top 10 Tips for Bike Safety in Amsterdam (http://goamsterdam.about.com/od/getting ... safety.htm)
Bikeman
 

Następna

Powróć do Koszalin - Aktualności

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

cron