Andrzej Hakenberger

Koszalinianie - dawni i współcześni, dalecy i bliscy, znani i nieznani.

Andrzej Hakenberger

Postprzez kaktus_kolczasty » 19 Lut 2011, 14:05

Szukałem jakiejś podobizny Andrzeja Hakenbergera, ale prawdopodobnie żadna się nie zachowała. Zapodaje w takim razie muzyków z tego samego okresu historycznego i kręgu kulturowego, w którym tkwił mistrz Andrzej Hakenberger. Pozwalają przynajmniej wyobrazić sobie jak mógł wyglądać wielki muzyk koszaliński, pokazują stroje z epoki i sposób przedstawiania postaci w pozach pełnych dostojeństwa, z twarzami wyrażającymi uczucia towarzyszące wszystkim twórcom.

Image ... Image

Od lewej: Michael Praetorius oraz obraz Rembrandta przedstawiający nieznanego muzyka (wcześniej uważano, że może przedstawiać Heinricha Schutza). Ponieważ obraz pochodzi z 1633 roku, możemy przyjąć (popuszczając oczywiście nieco wodze fantazji), że przedstawia koszalinianina Hakenbergera, który zmarł w 1627 roku. Obraz znajduje się w Corcoran Gallery of Art, Washington, D.C.

Michael Praetorius (1571-1621), kompozytor niemiecki, kapelmistrz i organista, przedstawiciel przełomu renesansu i wczesnego baroku. Życiorys bardzo podobny do Hakenbergera, w 1587 został organistą w kościele Mariackim we Frankfurcie nad Odrą, pisał muzykę liturgiczną (m.in. motety), ale też świecką, wykorzystywał w swojej twórczości nowy koncertujący styl włoski. Autor wielkiego dzieła teoretycznego poświęconego instrumentom i instrumentacji pt. Syntagma musicum...

Heinrich Schutz (1585-1672), niemiecki kompozytor i organista, uważany za najwybitniejszego niemieckiego kompozytora tworzącego przed Bachem i jednego z najwybitniejszych kompozytorów XVII wieku, stawiany na równi z Claudio Monteverdim. Był organistą w Kassel, w 1615 roku przeniósł się do Drezna, gdzie pełnił funkcję nadwornego kompozytora na dworze elektora Saksonii. Przeniósł na grunt niemiecki osiągnięcia szkoły weneckiej – polichóralność i styl koncertujący. Przyczynił się także do rozwoju luterańskiej muzyki kościelnej, adaptując dla jej celów nowe, barokowe techniki kompozytorskie i wykonawcze, rozwinięte we Włoszech w pierwszej połowie XVII wieku. Łączył je z technikami szkoły niderlandzkiej.
Awatar użytkownika
kaktus_kolczasty
 
Posty: 293
Dołączenie: 01 Lis 2008, 00:18

Re: Andrzej Hakenberger

Postprzez kaktus_kolczasty » 19 Lut 2011, 15:21

Andreas Hakenberger (Andrzej Hakenberger) (ur. 1574 w Koszalinie – zm. 1627 w Gdańsku) – kompozytor niemiecki, w latach 1602 – 1607 śpiewak polskiej kapeli królewskiej w Krakowie. Od roku 1608 Hakenberger pełnił funkcję kapelmistrza kościoła Mariackiego w Gdańsku, jest również jednym z autorów zawartych w Tabulaturze oliwskiej i pelplińskiej.

Możliwe, że wykształcenie muzyczne odebrał w Gdańsku u Johanna Wanninga. Pochowany został 5 czerwca 1627 w Gdańsku w kościele św. Mikołaja.

Źródło: Wikipedia polska
Awatar użytkownika
kaktus_kolczasty
 
Posty: 293
Dołączenie: 01 Lis 2008, 00:18

Re: Andrzej Hakenberger

Postprzez kaktus_kolczasty » 19 Lut 2011, 16:18

Hakenberger żył i tworzył na przełomie renesansu i baroku. Na ilustracji widać typy muzyków oraz używane instrumenty muzyczne - z epoki renesansu.

Okładka płyty audio CD zespołu muzyki renesansowej Piffaro (Dorian Recordings)

Image
Awatar użytkownika
kaktus_kolczasty
 
Posty: 293
Dołączenie: 01 Lis 2008, 00:18

Re: Andrzej Hakenberger

Postprzez Krzysztof » 24 Sty 2012, 12:27

„Die Kompositionen Hakenbergers bewegen sich in der Richtung glänzender Repräsentation unter Verwendung größter Mittel und mit einer neuen Klangfülle und mit sinnlichem Reiz. Mit ihm dringt der Wohllaut venezianischen Stils auf Danziger Boden, ein Stil der sich deutlich an Jacob Handl schulte.“

Kompozycje Hakenbergera poruszają się w kierunku genialnego przedstawienie z zastosowaniem największych spośród nowego bogactwo tonów i odwołań zmysłowych. Wraz z nim przenika dźwięczny styl wenecki na ziemię Gdańska, styl, który jest wyraźnie przygotowany dla Jacoba Handla (pol. Jacobus Gallus).
---------------------------------------------------
„Seine fünf- bis achtstimmigen Neuen deutschen Gesänge, die 1610 erschienen, sind ein wichtiger Beitrag zum madrigalischen weltlichen Lied.“

Jego pięcio- do ośmio- głosowe nowe niemieckie pieśni, które pojawiły się w 1610 roku, stanowią ważny wkład do świeckich madrygałów.
----------------------------------------------------
„In der Harmonia sacra (1617), einem seiner bedeutendsten Werke, verwendet Hakenberger erstmals den Generalbass; in den beiden Tricinien-Sammlungen verzichtet er jedoch auf diese Neuerung. Den Schritt zum Kleinen geistlichen Konzert hat Hakenberger also noch nicht getan.“

W Harmonia Sacra (1617), jednym z jego największych dzieł, Hakenberger używa po raz pierwszy generałbasu, ale w obu zbiorach Tricinien zrezygnował jednakże z tej innowacji. Przejście do małego duchowego koncertu, wymagało od Hakenbergera trochę czasu, żeby to zrobić..
---------------------------------------------------
Generałbas - (Basso continuo w Wikipedii) - basso generale, basso continuo, pojęcie, które pojawiło się ok. 1600 w traktatach teoretycznych i praktyce muzycznej. Oznaczało skrócony, esencjonalny zapis utworu muzycznego. Notowano jedynie linię głosu basowego oraz cyfry nad jej nutami, które wskazywały na interwałową strukturę akordów (stąd także nazwa bas cyfrowany).

Duchowy koncert - Geistliches Konzert (l. mn. Geistliche Konzerte) - szerokie pojęcie, odnoszące się do różnych gatunków koncertów kameralnych na niewielką liczbę głosów i instrumentów popularnych w Niemczech w 17 wieku i zapowiadających późnobarokowe kościelne kantaty i duchowe formy kantaty solowej.
Awatar użytkownika
Krzysztof
Administrator
 
Posty: 792
Dołączenie: 26 Paź 2008, 22:18
Miejscowość: Koszalin


Powróć do Koszalinianie

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

cron